Searching...
21:17 19

Wanita rela disebat dari memakai tudung

Mahkamah di Sudan menangguhkan hukuman ke atas seorang wanita, Amira Osman Hamed selepas dia ingkar dengan undang-undang di negara berkenaan yang mewajibkan wanita Islam memakai tudung serta menutup aurat. 

Kes berkenaan ditangguhkan pada 4 Oktober ini. 

Jika disabitkan  kesalahan, dia yang didakwa di bawah artikel 152, berdepan hukuman sebatan. 

Peguam belanya, Moezz Hadhra, sebelum ini merayu pendakwaan ke atas wanita itu digugurkan. Amira, merupakan seorang jurutera komputer yang telah bercerai dan mempunyai syarikat sendiri menyifatkan undang-undang berkenaan mensasarkan maruah penduduk Sudan. 

"Undang-undang ini telah menukar wanita Sudan daripada menjadi mangsa kepada penjenayah,’’katanya. 

Dia rela disebat demi mempertahankan haknya untuk tidak memakai tudung. 

Amira ditahan polis selepas melawat sebuah pejabat kerajaan di Jebel Aulia di Khartoum tanpa bertudung pada 27 Ogos. 

Berita lain:
Fahrin Ahmad terima gambar dari lelaki misteri (baca sini)




amira osman

19 comments:

  1. haha pakai tudung pun susah. tak smpi 5 minit kut pakai.

    ReplyDelete
  2. aduh pakai je la.. kenapa lagi sanggup thn sakit pecah punggung kena sebat? apa la...

    ReplyDelete
  3. xpakai pon bukan cantik..mcm2 manusia..da mcm dukun da

    ReplyDelete
  4. Hidayah Allah belom sampai kpd nye kot. Tp at least berusaha utk bertusung tu lebih baik. Do change ye !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hidayah Allah dah sampai beribu-ribu tahun yg dahulu... hanya mereka yang buat-buat tak sampai..... apa2 pun... kita doakan yang terbaik buat mereka....

      Delete
  5. Sombong dan Angkuh sungguh perempuan ni..

    ReplyDelete
  6. mungkin dia pikir sebat tu sekejap sakitnya drp dia kena bertudung dgn hati yg tak ikhlas dia akan sakit selamanya..tp dia tak tau hukuman akhirat lg sakit dan selamanya...wallahualam..

    ReplyDelete
  7. pompuan ni dah glap qalbu nye..jlnkan saje hukum islam itu...biarlah dunia barat nk kte ape pom

    ReplyDelete
  8. Belum kn sebat lg..klu dh kn sebat gerenti insaf le pompuan sombong ni...

    ReplyDelete
  9. haishh.. pkai je lah.. ISLAM kan? -_-

    ReplyDelete
  10. mcm dukun pirate of carribean ada la...yg lgi cantik dri dia pn bertudung...

    ReplyDelete
  11. hukum Allah harus melaksanakan wpun terpaksa. org skg kerana tidak faham erti sebenar quran dan hadith selalu mengatakan, buat apa pakai jilbab, buat apa solat, dan buat apa pusasa kalau buat tak ikhlas. skg bblh ckp mcm 2 nanti dah dlm kubur jwplah seperti gitu, bukan dipukul malah dgn segala binatang yg berbisa

    ReplyDelete
  12. Tudung mahal la

    ReplyDelete
  13. Subhannaallah....

    ReplyDelete
  14. Aq bole bayangkn mcamane die pakai tudung dengan senyuman yang tenang bukan camni muke tegeng je

    ReplyDelete
  15. Ckp bolehla kena tahan sebat..cube bg 1kali tgk...terkangkang kuar dubur ko.jgn cabar hukum ALLAH.celaka babi sial pnye betina.ni klu dpn mata aku ni dh mati kena belasah dh ni.

    ReplyDelete
  16. S3batan islam x kejam.sebatn islam kepit buku bawah ketiak n sebat sakit x.........itu smpai kuar dubur untk sebatan undng2...

    ReplyDelete
  17. Buat ape nk paksa jika hatinya belum terbuka..ade setengah wanita bertudung tapi buat jahat seperti menduakan suami n berzina di sana sini...antara dia n Allah..

    ReplyDelete