22:54 0

Saya Dah Popular - Fida

 Sumber Cari Forum:

TAK habis satu isu, timbul pula isu lain. Bagaikan tiada penghujungnya, bukan sekali malah berkali-kali nama artis ini menjadi sebutan. Tapi bukan kerana sumbangannya dalam lakonan sebaliknya akibat pelbagai kontroversi.

Terbaru, kisahnya lari dari set penggambaran Kampungku dan Aidiladha arahan Shuhaimi Lua memanaskan semula nama Fida Ibrahim.

Biar sudah berkali-kali mengatakan alasan dia meninggalkan lokasi penggambaran di Baling, Kedah itu kerana khuatir tentang keselamatan diri, khalayak sukar menerima.

Sehinggakan ada suara-suara sumbang yang mendakwa Fida atau nama sebenarnya Rafidah Ibrahim ini sengaja mencari publisiti murahan bagi menaikkan dirinya.

Masakan tidak, sebelum ini gadis berusia 27 tahun ini pernah mencipta kontroversi apabila bercinta dengan dua pelakon komedi, Mamat Sepah dan Zalif Sidek.

Hubungannya itu menimbulkan tanda tanya sama ada dia sengaja ingin menumpang populariti kedua-dua pelakon tersebut sementelah ketika dikaitkan nama kedua-dua pelakon komedi itu sedang naik.

Tidak kurang juga yang mempertikaikan perubahan sikap dan penampilannya gara-gara namanya semakin dikenali penangan lagu Apo Kono Eh Jang nyanyiannya bersama Datuk AC Mizal dan kumpulan Stellar.

Pelbagai kisah panas yang timbul tentunya merimaskan diri dan kepada Pancaindera, Fida yang kini muncul dengan single terbaharu, Rintihan Kalbu bersama Kalam Band meluahkan perasaan.

Perkara pertama tentu sahaja tentang isu yang melibatkan dirinya dengan pihak penerbitan, Langkah Karya Production yang menerbitkan telefilem Kampungku dan Aidiladha.

Kata Fida, dia hairan mengapa isu lari dari set penggambaran menjadi panas kerana sepatutnya perkara tersebut sudah diselesaikan antara pihak pengurusannya dengan pihak produksi telefilem tersebut.

Malah tegasnya dia tidak pernah membuka mulut bercerita hal berkenaan sebaliknya diperbesarkan oleh pihak lain.

“Sebelum ini pihak pengurusan saya telah berbincang mengenai soal keselamatan saya dengan pihak produksi. Saya tidak masuk campur urusan berkenaan.

“Sepanjang berada di sana, saya tidak pernah pertikai hal ini dengan sesiapa pun. Saya juga tidak pernah bercakap permasalahan ini dengan Shuhaimi.

“Sepatutnya perkara ini sudah selesai namun saya terkejut apabila dapat tahu beberapa blog memperbesarkan hal ini sehinggakan pihak pengurusan mengarahkan saya tinggalkan penggambaran itu.

“Siapa yang buat keadaan ini lebih tegang? Sebenarnya hal ini bukannya besar sangat, tidak perlu kecoh-kecoh sampai keluar televisyen, saya memang terkejut dengan keadaan ini," jelas Fida.

Malah tegasnya syarikat produksi tersebut juga tidak mengambil berat tentang kebajikan para pelakon sehingga penduduk kampung bebas untuk mengambil peluang bergambar dengan artis ketika di set penggambaran.

“Nak ambil gambar memang tiada masalah bagi saya tapi pihak produksi perlu bijak untuk menetap masa yang sepatutnya. Ada satu kisah di mana selepas saya tukar baju di sebuah surau, peminat tutup pintu dan menahan saya semata-mata untuk bergambar.

“Sepatutnya keadaan seperti itu tidak berlaku sekiranya pihak produksi menjalankan tugas mereka dengan baik. Sekiranya apa-apa berlaku kepada saya ketika itu siapa yang susah?

“Bukan itu sahaja ada juga bahagian kereta saya kemik. Saya tidak tahu macam mana benda terbabit boleh berlaku sedangkan saya letakkan kereta saya itu di tempat yang selamat.

“Paling terasa apabila skrip terakhir telefilem tersebut diubah semata-mata untuk ditujukan kepada saya. Perlu ke melakukan perkara itu sedangkan saya tak kata apa-apa," katanya lagi.

Bagi membela dirinya, tambah Fida aduan sudahpun dibuat kepada Biro Aduan Persatuan Seniman Malaysia (Seniman) minggu lalu dan pihak terbabit sedang menjalankan penyiasatan mereka.

Tumpang populariti

Menjawab persoalan tentang adakah dirinya menumpang populariti bekas teman-teman lelakinya sebelum ini baginya, persoalan itu sepatutnya tidak timbul dan diungkitkan lagi.

“Saya tidak pernah menumpang mereka. Sebelum ini drama-drama lakonan saya seperti Kasih Alia sememangnya sudah ada peminat serta pengikutnya sendiri.

“Tidak perlu ada Mamat atau Zalif, saya boleh bawa haluan saya sendiri. Kualiti setiap drama yang saya lakonkan sebenarnya sudah menaikkan nama saya. Tidak perlu untuk saya menumpang populariti orang lain.

“Seperti juga lagu Apo Kono Eh Jang yang menaikkan nama saya. Ada juga yang kata saya gila glamor dengan memuat turun gambar-gambar yang tidak sepatutnya sedangkan bukan saya yang melakukan perkara tersebut.

“Ada orang yang tidak bertanggungjawab ambil gambar saya di laman sosial milik saya kemudian memuat turun gambar-gambar tersebut dan mereka cerita kononnya saya ini mencari publisiti murahan. Saya tidak faham kenapa perkara ini berlaku kepada saya.

“Ada juga orang yang mempertikaikan penyertaan saya dalam Akademi Fantasia (AF2013). Saya bukan kejar glamor tetapi saya mahu mencari ilmu yang baru.

“Memang jawapan mencari ilmu seperti klise tapi saya percaya saya dapat belajar perkara baru dalam AF2013 terutama vokal, tarian dan kawalan pentas. Sememangnya saya perlukan itu," kata Fida mempertahankan keputusannya menyertai uji bakat program tersebut.

Tentang dakwaan kononnya dia suka mencipta kontroversi, ini jawapan Fida:

“Populariti sememangnya sudah ada dalam dunia glamor ini cuma artis perlu pandai mencarinya tanpa mencipta isu-isu yang tidak sepatutnya.

“Tidak perlu untuk saya mengejar populariti sebab sememangnya populariti berada di sekeliling saya. Ada juga artis yang cuba buat publisiti tetapi cuba fikir sekiranya publisiti itu tidak menjadi, siapa yang akan rugi?" soalnya.

Tidak Memilih

Dalam pada itu, ditanya mengenai kisah cintanya yang selalu putus di tengah jalan Fida berkata, itu semua berlaku kerana tiada jodoh.

“Bagi saya semua yang terjadi ada hikmahnya. Secara jujurnya memang saya tidak mahu kejadian seperti ini terus berlaku terhadap diri saya, saya juga impikan kebahagiaan seperti orang lain.

“Saya juga tidak pasti kenapa benda ini terjadi kepada saya, saya tidak boleh menyalahkan kesibukan dan kekangan masa kerana itu adalah rezeki saya.

“Saya sangat berharap agar percintaan saya selepas ini berada pada jalan yang sebaik-baiknya," kata Fida yang mengakui masih solo ketika ini.

Ditanya adakah jejaka yang mempunyai jiwa lawak sahaja yang menjadi pilihannya tanpa mengambil kira raut wajah serta kedudukan, jelas Fida bukan perkara itu yang menjadi keutamaan dalam setiap perhubungan.

“Saya bukan jenis orang yang suka memilih. Yang penting orang tersebut menyenangkan hati saya. Bagi saya raut wajah yang tampan bukan jaminan kebahagiaan.

“Sekiranya jejaka yang rapat dengan saya sudah menyenangkan hati saya serta raut wajahnya juga tampan, itu adalah bonus besar bagi saya," katanya yang kini sedang proses mempersiapkan lagu terbaharu bersama Datuk AC Mizal dan Kalam Band selain berjinak-jinak dalam dunia persolekan dengan membuka akademi solekannya sendiri, Rafidah Ibrahim Academy.

0 comments:

Post a Comment