Searching...
09:56 30

Abby Abadi Dedah Punca Sebenar Penceraian Dengan Farhan

Abby Abadi Dedah Punca Sebenar Penceraian Dengan Farhan


Abby akhirnya memberi punca sebenar keruntuhan rumah tangganya dengan Farhan.

Antara faktor utama yang dimaklum Abby Abadi ialah jarak umur yang jauh dan respon kurang matang oleh Farhan adalah antara sebab keruntuhan rumahtangga mereka. Selain itu Farhan juga tidak pulang ke rumah selama 3 minggu selepas perselisihan itu untuk memperbaiki hubungan mereka.

Abby bagaimanapun tidak mahu hubungan mereka berakhir dan menyerahkan pada kuasa Allah. Dia juga menyifatkan hubungan mereka di tahap yang sukar kerana tiada usaha dari Farhan. Dia juga sedar, kemungkinan bercinta selepas berkahwin adalah juga salah satu punca keretakan rumahtangga mereka.

Ini kata-kata Abby Abadi:
“Dia terlalu muda untuk diletakkan bersama saya, itu yang saya rasa. Pada saya ketika saya berusia semuda dia, banyak perkara lagi yang saya tak faham. Saya juga nampak lelaki ni lambat matang kan?”

“Saya sayang sangat dengan dia, tapi saya tak nampak jalannya. Jadi pada siapa-siapa di luar sana yang sudah berkahwin dan kalau bergaduh janganlah berpisah,” 

“Saya tidak tahu pendirian dia. Kami kenal pun selepas kahwinkan? Jadi dalam masa 10 bulan perkahwinan itu, masih banyak lagi yang saya tidak tahu tentang dia. Begitu juga dia yang tak faham dengan saya. Kalaulah ditakdirkan tidak ada jodoh lagi saya pun saya pun tidak mahu bebankan hidup dia.

“Kalau boleh kalau berlaku pada orang lain, janganlah tinggal begitu sahaja. Sebab saya rasa sedikit teraniaya. Saya akan terus berusaha semampunya. Saya pun tidak pasti apa yang saya boleh buat selepas ini. Kalau nampak dia dah terlalu tidak mahu saya pun tidak mahu memaksa,”

sumber: mazeer & ammboi

30 comments:

  1. Sudah2lah Ostazah Abby, tak kiralah lelaki muda ke tua, sebagai isteri jaga mulut jaga diri, jgn asek menuding jari. Jaga je anak2 selepas ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mulut awk jgnla laser Sgt...sume tu kuasa allah swt.

      Delete
    2. Nak suruh orang jaga mulut, mulut awak tu dah terjaga ke?

      Delete
    3. Dah betul apanyer laser....tak pantat pun tak kasi

      Delete
  2. Byakkn sbar kak abby...myb da hikmah d sblik smua ni....

    ReplyDelete
  3. What ever lah Abby Kening Halus!! Cakap orang pandai.. diri sendiri tak pandai nak jaga.. asyik POLITIK je LAKI pon LARI!! choii klau dapat macam ko..

    ReplyDelete
  4. Bnyk sgt mengata org....sma la mcm guru dia...

    ReplyDelete
  5. Hang cari balik shamai penang lah abby..susah sgt

    ReplyDelete
  6. Semua 2 ketentuhan allah..sape lh kita nk megata hal org...sdgkn nasib sendri pun blm tentu sempurna...so sblm ckp hal org...plz tgk dri kita dlu...dah cukup sempurna ke kita nie smpi blh mylh kn org laen...plz take note k...daaa....

    ReplyDelete
  7. time nak nikah dulu xpula ko fikir semua tuh..last2 dah kawen macam2 plak jadinya...

    ReplyDelete
  8. Ade betul nye pun..bercinta lepas nikah ade baik nye dalam islam..tapi..yang tidak baik nye..lepas nikah baru kite tau baik buruk pasangn...kene terima buruk baik tu..tapi jgn la sampai tggal kan isteri tanpa nafkah zahir dan batin..tinggal kan tgjawab..isteri dan suami perlu saling mebimbing..Ape pun sume nye ketentuan Ilahi..jgn menunding jari..nanti kene pade batang hidung sdri baru tau ...doakan yang terbaik buat Abby...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab tu kena ada merisik....supaya masing2 kenal pasangan masing2...masa tu, kita buat la keputusan nk terima ke x...

      Delete
  9. Bg saya bkn sbb bercinta slpas kawin..selagi kita tak duduk serumah mmg x tau true color seseorg..tapi nk atasinya kita kena lah saling tolak ansur..sbb kita bkn sempurna..in shaa Allah jika saling menerima kelebihan dan kelemahan masing2..kita akan bahagia selamanya..moga Abby tabah hadapi dugaan nie..

    ReplyDelete
  10. abby klu sekiranya kita bertemu...bleh tak abby terima saya sebagai suami..abby.

    ReplyDelete
  11. Sya serik nk kawin.

    ReplyDelete
  12. Inilah yg dinamakan asam garam hidup...Setiap apa yang berlaku adalah dengan izin NYA.. Pertemuan, perpisahan, kelahiran dan kematian semuanya dengan Izin yang Maha Kuasa.. disebalik setiap yang berlaku sudah pasti ada hikmah sebaliknya maka kita sebagai umatnya harus setiasa bersyukur dan berdoa untuk mendapatkan yang terbaik dari-Nya..

    ReplyDelete
  13. Mse kawin xtau ke umur die brp? Yg pstinya prkhwinan adalh prjudian nasib bg sorg wanita.. kawan 15 thn pn blom mnjamin ape2.. dh duduk serumah bru kenal baik buruk msg2 dn dr stulah ujian dn dugaan brmula.. yg kuat akn brjaya.. yg lemah akn mengalah kecewa.. yg plg rugi dlm perjudian nasib ni adalah wanita.. lelaki ttp sama..

    ReplyDelete
  14. Dah bahagian die.. sudah sudah la tu. Allah lebih mengetahui nya.

    ReplyDelete
  15. Semoga ebby lebih bersabar, setiap dugaan ada hikmah, hany Allah yang tau...

    ReplyDelete
  16. Sabar ye banyak2 Abby'' percayalah setiap yg berlaku pasti ada hikmahnya di sebalik kejadian terimalah qadaq dan qadar Allah Swt kerana ni semua sudah tertulis.

    ReplyDelete
  17. Ok abby, lepas ni byk2 beristighfar, muhasabah diri dktkan diri dgn Allah. Soal jodoh biar Allah yg tentukan. Pesanan ikhlas dari saya lepas ni jangan campur urusan politik atau buat statement yg kita sendiri pun takde pegalaman, lebih baik diam dari bercakap kalo tidak penting. Semoga anda tabah..

    ReplyDelete
  18. rujuk jer la ngan norman tuh ank2 mesti suka. yg lepas tu lupakan : )

    ReplyDelete
  19. itulah tanggungjawab LELAKI sebagqi SUAMI harus mendidik isteri membawa ke syurga.. suami adalah ketua keluarga, bagi aku bkn salah abby ini krn jika suami itu xdpt mmbimbing apakah jadahnya!!!
    jika suami xdpt mmbimbing keluarga lagilah dayus!! malu jadi lelaki xdpt brtnggungjawab krn tanggungjawab lelaki besar sebelum mengambil wanita sbgai isteri...
    lelaki diluar sana bukalah mata bukalah minda dan bukalah kitab Al-Quran belajarlah penuhkn didada.. jika tiada jodah org xakan berani buka mulut jika tahu kita brpndukn Al-Quran....
    INGAT SEMUA... DUNIA SELEPAS KAHWIN KEJARLAH AKHIRAT... kita sudah akhir zaman jgn biar Nabi Muhammad menangis melihat keletah umat2nya...
    SEDARLAH SEDARLAHhhhh....
    Wallahualam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. faizal-
      betul tu.. aku sokong 200%

      Delete
    2. lelaki zaman sekaran biarpun muda atau tua dah xnampak jalan akhirat.. bukalah mata... wanita itu adalah anugerah dan bimbinglah mereka jgn biar kita lelaki ni kelihatan dayus dgn pekara didunia..
      bangunlah lelaki.. wanita/para isteri pun xakan marah lelaki kahwin 4 jika ia mmbawa ke jln SYURGA...
      wanita pun ingin SYURGA, PAYUNG EMAS SYURGA... syurga adalah pengakhiran!!! letak dlm kepala ingat ingat!!!

      Delete
  20. Bagi saya betul kata abby..sebab perbezaan umur jadi suami kena bijak dan matang..pengalaman hidup membolehkan seseorang melihat sesuatu perkara dgan lebih matang...tak nampak pun abby cuba menyalahkan orang lain...yg nampak cuma komen budak2 yg baru nak membesar...ntah2 berumahtangga pun belum.

    ReplyDelete
  21. Banyakkan bersabar.. setiap kejadian ada pengajaran.. percaya lsda karma dunia.. kalau kita berbuat baik pasti ada ganjarannya dan juga disebaliknya... jadi muhasabah diri dan renung akan kebaikan dan kesilapan kita..

    ReplyDelete
  22. Abby tu sbb dah kwin bru die ckp mcm tu...bengong jgak korg2 kn...dah tntu abby brcnta slpas kwin...y mengomen pn otak byk kuning...politik2...habis najib tuh ok sgt lah smpai mh370 xjmp smpai skrg...tnggong la brpe nyawe abe jib...

    ReplyDelete