Searching...
11:49 57

Ayah Tiri Remaja OKU Akhirnya Tampil Cerita Rahsia Keluarganya

Ayah Tiri Remaja OKU Akhirnya Tampil Cerita Rahsia Keluarganya


Umum mengetahui ayah kandung Firdaus, suami pertama Puan Lola telahpun meninggal dunia (BACA SINI). 

Puan Lola telah berkahwin dengan suami baru sebagai isteri kedua.

Suami baru ini bernama Abdullah yang berumur lingkungan 40 tahun.

Ini kata bapa tiri Firdaus:
“Isteri saya terlalu sayangkan anaknya itu dan saya tidak pernah melihat dia menderanya sejak kami berkahwin 10 tahun lalu,” kata bapa tiri kepada Metro.

Menurutnya, dia berkahwin dengan ibu Muhammad Firdaus dikenali sebagai Lola, 40, pada 2004 selepas mengenalinya dalam tempoh setahun dengan menjadikannya isteri kedua. 

Ini lagi kata-kata dari Abdullah:
“Sebelum berkahwin, Lola memberitahu saya, dia mempunyai seorang anak yang juga orang kelainan upaya. 

“Dia sentiasa berkongsi masalah dan menceritakan penderitaan serta kesusahan dialaminya.

“Sejak berkahwin, saya akui jarang pulang ke rumahnya di Flat Semarak, Taman Semarak, Nilai, kerana saya merahsiakan perkahwinan itu daripada isteri pertama.

“Saya tidak pernah mengabaikan tanggungjawab dengan memberikan Lola wang setiap bulan untuk perbelanjaannya dan anak termasuk Muhammad Firdaus,” 

Perkahwinan ini merupakan rahsia Abdullah daripada isteri pertamanya. Abdullah juga yakin Lola tidak mederanya.

P/S: Hmm Suami baru ini kata beri WANG kepada Lola ditambah gaji rm 1500...Tapi baju rm 5 untuk Firdaus tak mampu nak beli ke? 

Baca juga: komen Puan NORA terhadap ibu Firdaus (baca sini)



57 comments:

  1. entah knp aku rase mcm bodoh statement laki die ni..xpyh nk backup bini ko la bodoh,jgn ingat org nk percaya crita bingai ko ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memeyy rr..xdera fizikall...tp ko dera mental dia..apee lahh yg lembap sangat!!

      Delete
    2. yup btl tu..smua yg back up lola ni spesies dungu!!!..bodoh!!!..mcm S**L!!!xtau la nk ckp cmne!!!..ishhh..geram tul!!!!astaghfirullah..

      Delete
    3. cakap trus xyah letak tanda *** dah menang SIAL dasar perempuan BANGAN

      Delete
    4. Mungkin si lola x mendera anak dia secara fizikal tp dia dah dera anak istimewa itu dr segi mental...x bg mkn..x tukar pakaian...x bersihkan anak ...itu pun dlm kategiri mendera la pakcik oiiii

      Delete
    5. Kena banyak belajar ilmu FIZIK(macam student terangkan pada polis trafik di trafic light).hehehe...memang jatuh hukum mendera anak tu...

      Delete
    6. Wahai si husband. Masih ramai lagi orang pandai menilai.
      Takkan budak tu boleh kurus kering jdnyer.
      Berotak la sikit ble bg statement.
      Sampai buruk2 baju budak tu.

      Delete
  2. bukan nak ckp ape la,, klau betul xdera anak itu,, knpe anak itu jd mcm tu?? jgn bg kenyataan palsu.. di dunia boleh la selamat,, di akhirat??

    ReplyDelete
  3. emmm.... bini kan ..sapa lagi nak back up ... tapi kalau org jumpe adik firdaus tu dlm keadaan bersih,tidur di tilam yg bersih walupun lusuh,walaupun keseorangan, mesti org awam x marah or melinting kan ....ini dah mcm reban ayam dah , ditinggalkan di dlm bilik yg x der tingkap langsg.... apa lagi nak tunjuk... allah dah tunjuk kan semua nya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. sokong sgt2 dengan kenyataan anda....

      Delete
  4. rasa pening pon ada..katanya ayah kandung adik ni meninggal thn 2012...tapi statement yg dibuat kata diorg kawin 2004...ermmm..walaucm mana pon...xpatut adik firdaus dibiarkan cm 2 aje.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah cerai sebelum 2004, tapi meninggal 2012

      Delete
    2. kawin 2004 tu dgn suami ke-2. ayah kandung adik ni suami pertama. Dah cerai sebelum suami pertama dia meninggal. yg ni ayah tiri la..

      Delete
    3. soalan tak bijak, ada hati nak letak komen. poyo mcm Lola jugak

      Delete
  5. Mmg x dera fizikal.tp dera mental.
    ......bodoh.nak back up bini cari la alasan logik ag.aku tau x kesan dera.abis dalaman tu ....tekanan emosi yg budak tu tanggung dgn keadaan yg kurang sempurna.nak panggil apa.kasih syg????? Huhhh bengang lak aku makin lama makin banyak manusia yg tampil buat statement x masuk akal.

    ReplyDelete
  6. bodoh. mmg konfirm mak dia dera anak dia. asal baju reput? kata tak mampu nak beli. kau tu takde t shirt ke nak bg pinjam kan kat anak kau sendiri? bodoh. gaji bulanan ada 1.5K. tambah lg ngan duit suami bagi. tak cukup? anak 2 org je. duduk flat.

    ReplyDelete
  7. Pengabaian juga boleh dikira sebagai dera. Sgt berharap kalau jiran or kenalan Lola ni bagi penjelasan utk perkara2 ni:-

    1. Knp anak kusut masai?
    2. Knp bilik anak tu kotor sgt n penuh dgn najis?
    3. Knp baju anak koyak rabak sdgkan Lola pakai baju cantik2?

    Kalau betul anak tu dijaga, bilik mesti bersih n ada tilam. Makanan diberi secukupnya walaupun ditinggalkan semasa keluar pergi kerja. Keadaan anak tak mungkin akan jadi kurus kering n bersih rapi kalau betul anak tu dijaga dgn betul. Tgk keadaan anak tu mcm tak mandi utk waktu yg lama.

    Ingatlah Lola, anak tu amanah Allah.

    Mcm mana masyarakat sekeliling nak berhenti menghakimi anda sbb keadaan bilik dan anak anda tu amat menyedihkan. Mmg tak boleh nak bersangka baik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betol.. Mcm tak logik penjelasan dia bg..
      Mmg tak masuk dek akal..
      Jaga la sngt smpi jdi cm tu skli..
      Mmg tak boleh nk bersangka baik klu dah adik firdaus rupa tu..melainkan adik firdaus bg statement dia sndri..apa yg terjadi pada kehidupan dia slama dia tggl dlm tmpat yg mcm sarang tikus yg kotor tu..

      Delete
    2. Mcm mana anak tu kurus kering...

      Delete
  8. Wei puan Lola... klu ko ada brani tlg detail up kt kitaorg monthly salary expenditure ko yg RM1500 + duit nafkah laki. Tunjuk la kt public sbb we all nk tengok apa yg ko belanja dlm sebulan sampai tergamak biar anak kurus kering mcm tu.

    ReplyDelete
  9. Tulah pelik bila ada yg backing gile2...korang x faham ada anak oku susahlah apalah...itu kami faham sangat2 tp msalahnya kata syg tp anak macam tak mandi bertahun2 pakaian reput kat badan! Itu yg kami prtikaikan!!! Tgk jenis okunye adek ni jenis slow bukan melompat2 x duduk diam...yg salah tetap salah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy stuju ngan pndapat u. sy pun mnjaga ank oku tapi alhamdulillah masih dpt menyediakan keperluan asas secukupnya utk keselesaan ank. wpun sibuk bekerja masih cuba luangkan masa dgn ank. sy cuba bsangka baik dgn pn lola ni tp bila dgr alasan2 & latar belakang dia makin sy x boleh terima.

      Delete
    2. tak perlu orang tegakkan benang yg basah. Yg terang lagi bersuluh. apa lagi pepatah aku nak letak sini. kesimpullannya, Mak dia dan laki dia dua2 patut dihadapkan ke muka pangadilan. Bila laki tu dah kawin dengan Si Lola ni, anak tu dah jadi tanggungjawab bersama. Mana boleh seronok nak kawin je tapi anak tiri dibiar je tak amik tau!!! Rahsia ke tak rahsia ke tu laki tu punya pasal. Hakim mesti fair. Biar dua2 jawab.

      Delete
  10. 1) penderaan tak bermaksud kne ade tande luka2 kt badan..tgk badan budak tu kering mcm tu pn dh dikire penderaan...belom kire penderaan mental lg...dikurungnye budak tu...sekat segale bentuk komunikasi smpi tak reti berckp budak tu...mmg la oku...tp kalau diajar, blh jugak berckp

    2) kalau tak abaikan tanggungjawap,takkan tak sedo anak tirinye smpi jd mcm tu...bukan sehari 2 tak tgk blh terus jd mcm tu...lame tu...tanggungjawap bukan setakat bg duit je...kalau sedo pon anak tiri tu mcm tu, nape xde amek tindakan ape2...

    alasan takleh terime...same je laki bini

    ReplyDelete
  11. bg duit nafkah? so, where the hell is that money???!!!! gaji puan lola around rm1500, klu bg nafkah sebulan mesti around rm500-rm1000. so, WHERE the hell is that MONEY????!!!

    ReplyDelete
  12. agaknye si lola tue dh tekanan prasaan sgt kot..dgn laki jrg balik nye..tu psl ank jd trbiar...pnh jd ade knalan, syg sgt anknye, oku jgk. tp stress sgt ngn prngai laki smpai jdik tekanan dbunuhnye ank oku dye tu..pdahal ank tu la yg dia paling syg..haih la..dunia dunia..

    ReplyDelete
  13. aik gaji rm1500 tak cukup ke? aku gaji rm800 cukup makan cukup pakai...hhmmmm....ada laki lagi upanya....bapak tiri tu wat ape? klu betul la bapak tirinya tu bertanggungjawab budak tu tak kan jadi mcm ni kurus melidi...kenyataan yg di buat bapak tiri tu membodohkan dirinya sendiri senggal punya bapak tiri....kawin dgn janda hanya nak puaskan nafsunya saje bukannya nak menolong manaikkan taraf hidup dan martabatnya

    ReplyDelete
  14. Anak is priority...macamana susah pun seorang ibu tu tapi makan pakai anak akan dipikirkan dahulu sebelum dirinya sendiri...
    Sungguh tak relevan statement bela diri yg mak dia berikan..

    ReplyDelete
  15. Kesian adik ni...bukan la kebersihan xboleh nak jaga.sampai mcm 2 sekali...kalau betul lola sygkan anaknya knapa dibiarkan sebegitu kurus kering kebersihan x terjaga...sy pun ada akak OKU duduk kg ayah sy dah mninggal boleh ja jga mcm org biasa.Anak OKU adalah ahli syurga jaga la mereka sebaik2nya tidak mustahil dea akan tolong kita suatu hari nnti diakhirat kelak.InsyaAllah

    ReplyDelete
  16. Tu la mcm2 hal la..yg nk backup tu pn..xtaw menahu sbenrny..apa tangkal lola ney pkai..smpai org pakat backup dya..wat statement xnk bini pertama tahu..klu dya bc..tahu jgk akhirny..ku igtkn org luar negara je kejam..tp xsgka dlm malaysia de jgk org mcm lola ney lbeh kjam lg..mmg xmsok akal statement tu..trlampau syg isteri..ank tu plak di aniaya..bdoh ke ape nk aniaya ank sendiri..

    ReplyDelete
  17. Niat lola ni snnrnye nk membunuh dlm diam,, nk bunuh terus kang kena tangkap, so cara pelan2 mcm ni la dia buat,, xbg makan smp budak tu kurus n lemah, nnt last2 dia ckp la anak dye xlalu mkn n sakit,,, pd pndpt aku la,dia ni rs anak dye satu beban. Nk enjoy payah, so klu daus ni da xada sng la dye nk enjoy.,dasarmpompan hati itam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya jugak memikirkan hal yang sama.

      Delete
    2. sy jga fikir bgtu nauzubillahilminzalik

      Delete
  18. Aku xley trima la sapa yg backup pn.lola ni. Dh mcm nk bnuh ank sndri. Mgkin mcm ni cra ko tunjuk rsa syg kt anak tp klau ko pn selekeh aku bley trima lg. Ehh...baik ko anta bdk 2 kt tmpt yg telah krajaan sdiakn drpd ko siksa dia. Aku bley trima lg klau ko...
    1. Mndi kn anak ko sebulan skali
    2. Bg mkn skali shari
    3. Luangkn 10mnt utk 1mggu utk kemaskn bilik
    4. Blikn 1 bju & sluar bru setiap 6 blan serta bsuh 2 mggu skli
    Susah ke? Manusia yg bela binatng je yg mggunakn psir utk cover najis 2 pon stiap hri cuti diaorg bersih kn. MALASNYE KO NI!!!!
    Aku tau brat mata mmandang brat lg bhu mmikul, apatah lg utk mjga ank yg kurang upaya...ko x lyak jga anak 2 lpas ni..aku mohon ltak kn ank ko 2 kt psat kebajikan ke, wlaupon ksih syg ko xde kt sna tp kebajikn dia trjamin.
    mohon maaf jika ada yg terasa..
    sekadar luahan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Demi keselamatan adik firdaus ini jika rakyat Msia ingin melihat dia hidup seperti manusia lain walaupun dia kurang upaya adalah sebaiknya dia diletakkan di bawah penjagaan di Jabatan Kebajikan Msykat saya perhatikan beliau amat tenang & mula terselah kebahgiaan terpancar di wajahnya mula nampak tenang walaupun emosi masih sangat terganggu. Kita doakan adik firdaus ini Allah panjangkan umurnya dan dapat menikmati zaman remajanya seperti kanak2 lain dan menjadi insan kamil. Amin.

      Delete
  19. Rasanya dia org berdua ni mmg mak bunuh anak ni diam2...mmg tak dera secara fizikal tapi mentalitinya firdaus ni mmg didera...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mg. ada kes mcm. ini dalam darama atau filem pun ada.

      Delete
  20. aku ade adik oku jgk.gaji kau pon lg bsr..ssusah2 ktorg dlu xpnh la smpai biar adik oku aku smpai kurus kering xmkn..mak bpk yg betul2 syg ank lbih rela ikat perut dr biar ank kebuluran smpai camtu skali taw. susah sama susah..mkn pkai ank didahulukan. ni aku tengok kau cukup makan pakai semacam je, jauh beza dengan anak kau

    ReplyDelete
    Replies
    1. mg. betul cara dibiarkan mati kebuluran secara perlahan2 memang byk kes berlaku.

      Delete
  21. Ini semua poyo statement utk membackup diri sendiri. Smkn bnyk alasan semakin banyak aib yang terbuka. Seribu alasan tetap tak boleh menghalalkan cara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak & bapak tirinya tidak merasai apa yang dirasainya sepanjang hdiupnya dikurung & diabaikan seperti manusia yang nyawanya tidak ada nilai untuk hidup.

      Delete
  22. Entah2 ayh tiri dia yang kurung or ugut isteri dia tk nk blik rmh kalo ank tu ada kt rmh. Persoalan2 berlegar diruang fikiran. Mana ada isteri yang tk stress kalo suami selalu tk blik rumah. Tapi kdg2 isteri sygkn suami sggp berkorban apa saja. Akhirnya ank jd tmpt melepaskan stress. Duit bkn pnca utama. Questionable??

    ReplyDelete
    Replies
    1. mg. ada jenis manusia2 sperti ini.

      Delete
  23. mg. tepat sekali komen anda itu kerana kalau tidak diletakkan di pusat jagaan atau pusat kebajikan kemungikanan besar anak OKU tidak berdosa akan didera makin kuat dari segi mental & fizikal. I'm afraid sesuatu yang lebih kejam akan berlaku kepada adik firdaus ini untuk melepaskan kemarahan & tekanan selepas ditahan reman.

    ReplyDelete
  24. Kalau gomen ke hakim ke masih lagi bagi mak budak ni jagaan sepenuhnya lepas kena tahan reman , memang sah la Malaysia ni dah jadi sampah.

    ReplyDelete
  25. Patutnya ayah tiri budak tu jadi takut sebab dah macam bersekongkol. Dua2 patut diambil tindakan. Bila dah kawin, logiknya dah sah jadi ayah kepada anak malang tu. Harap hakim & peguam janagn abaikan point ni. Aku marah ni.

    ReplyDelete
  26. patut reman skali bapak tiri tu. baru adil. nak kawin je pandai. anak tiri tak nak ambik kisah pulak??!

    ReplyDelete
  27. APEHAL ADA MANUSIA NAKBACKUP LOLA NI HA TAK PAHAM BETU AKU

    ReplyDelete
  28. Mana gambar bapa tiri dia? Dan mana kaum keluarga yg lain, atok nenek atau pakcik makcik. Lola ni sebatang kara ker? Pasti banyak rahsia yg disimpan. Brapa lama agaknya adik firdaus tu tinggal sorang2. Sungguh kejam ibu dia. Takde statement baru pasal bicara keatas kes ibu dia ni? Aish! Mcm persoalan bmain dfikiran.

    ReplyDelete
  29. Rahsia ada bini baru tak kan kekal selama2nya. Bangkai kalau ditutup tetap akan berbau.. tengok ni Allah dah nak tunjuk pun

    ReplyDelete
    Replies
    1. sorok bukan main sorok.....bagi tau kat kawan2 keje dan jiran budak firdaus ni dah meninggal.....Allah dah tunjuk dah pada dia

      Delete
  30. tumpang lalu jer lah, orang kita bab mengutuk memang terrer, gila gamak.... aku pun pun camtu jugak, ni lah nak join skaki nak mengutuk... seronok rasanya kalau dapat mengutuk hamba Allah yang len, cam rasa diri best jer... peace on earth ...

    ReplyDelete
  31. kes takut bini lol

    ReplyDelete
  32. Mak bapak saya petani saja, pendidikan takat tahun 6, kakak saya oku, kitaorang 11 org adik beradik. Mak bapak saya boleh pun berikhtiar minta tolong kebajikan.. syukurlah kakak saya boleh pun jg diri mcm org lain. Kebajikan bukan tak tolong kalau kita minta. Ni apalah alasan puan lola ni ckp tak tahu minta tolong.. gunalah akal sikit

    ReplyDelete
  33. Harap muka mak dia tu je cantek,,tapi tak pakai otak...kesian anak yg tak berdosa tu..

    ReplyDelete