Searching...
22:11 43

Nama Anak Scha Al Yahya Dan Awal Ashaari Dikritik Haters


Nama Anak Scha Al Yahya Dan Awal Dikritik Haters


Syukur alhamdulillah kini anak Scha Al Yahya Dan Awal Ashaari sudah hampir 3 minggu usianya. Wajah anak pasangan selebriti popular ini akan disiarkan secara eksklusif di Astro nanti.

Namun dalam satu gambar, Scha Al Yahya ada memberitahu nama singkatan anaknya yang bermula huruf L. Nama manja anaknya itu iaitu Lara.

Ini ucapan Scha Al Yahya:
"Salam and good morning from mummy and Baby Lara. Have a great Sunday"

Ramai menyukai nama Lara tersebut dan menyambut baik nama anak Scha dan Awal ini. Namun yang tidak moleknya, ada juga peminat yang mengkritik nama tersebut.

Ini mungkin kerana dalam bahasa melayu, lara ada juga bermaksud berduka atau sengsara (Kamus Dewan, DBP).

Namun ada juga peminat yang memberitahu Lara mempunyai maksud yang baik dalam bahasa Latin, Ukraine dan Rusia iaitu famous,graceful dan protection.

Apapun tunggu je nama penuh baby Lara tu. Mungkin nama penuhnya nanti ada makna yang baik.

Antara Komen:




43 comments:

  1. Kalau duduk di Malaysia lebih baik guna nama yang orang ramai faham..bukan dalam bahasa latin rusia etc..

    ReplyDelete
  2. nama anak org pun korang nak komen.. isk3x.. xda keje lain selain mengkritik.. it's up to them if they choose that name...

    ReplyDelete
  3. Suka Hati dIA lah. .korang kenapa?? Typical malay. ..suka jaga hal orang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mestila kena jaga tepi kain org, dah nama pun Melayu, Islam, yang mana x bagus tu kita tegur supaya jadi bagus, kalau dah mmg bagus tu, xbiarkan saja dia dengan kebagusannya. Dah mmg lara tu bawa maksud yg tdak baik dan panggilannya akan menjadi doa, jd harusla ditegur. Awak tu yang typical malay. xsedar diri.

      Delete
  4. Nama terbaik ialah nama dlm bahasa arab (bahasa Al-quran) & punya maksud

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagos cgt ka nama hg??

      Delete
    2. Setuju. Kita orang Islam. Adalah lebih baik beri nama dlm bahasa arab. Just pendapat. Tak payah sentap tanya org bagos ke apa. Hahaha.

      Delete
  5. Suka hati dia lah? Abis tu xkan ko nk bgi nama anak ko nama yg xelok. Typical malay bapak kau.

    ReplyDelete
  6. biar lah dia,, yg penting anak tu diberi didikan yg sempurna,, yg bley berbakti pada mak ayah diorg,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Org di atas ni cakap x pakai otak. Harap maklum.

      Delete
  7. Jangan ikut makna dalam bahasa melayu. Ikut makna dalam Islam. Ada maknanya tu..

    ReplyDelete
  8. mmg suka hati dia lar.. mmg typical malay KOLOT thinking. da terang terang dia da stated nama manja bukan name penuh. tahu baca ke tak? dan awak main sebut bapak orang buat ape?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nama betul dia la... adoi..

      Delete
  9. Nth...yg ko beriye sgt nk touching2 siap men2 bpak org pahal???lex2 suda...die mak die taw larr pe mksd nme ank die 2.yg ko plak sntap lbey ni knp??bkn die mnyusahkn ko pon...hahahha.

    ReplyDelete
  10. Masya Allah. Kalo uolls tu bagus sangat, nape cakap benfa2 macam tu? Kan baik kita doa kan yg baik2 je. Tak perlu uolls nak cakap macam tu. Kesian dekat Baby tu. Ibu ayah dia mesti la dah fahami maksud nama Baby mereka tu. Ade je kan nak hentam menghentam sensama Islam melayu sendiri.

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. huhayyy... ni la manusia.. nama pun mau d pertikaikan.....apa2 benda pun mau dkritik.. be moderate is better..

    ReplyDelete
  13. seeloknya nama deiberi mngikut mkna dlm islam. n yes,nm itu satu doa..stiap kali kita pnggil,stiap kali itulah kita mndoakan dia. sbb tu klu nk buh nm,pilih yg baik mksudnya.

    ReplyDelete
  14. Bukan kolot atau sibuk jg hal org tp sekadar menegur. Kita ORANG ISLAM sememangnya perlu ikot landasan agama kite termasuklah nama anak. Rujuk maksod dalam islam bukan latin bagai. Ya Allah berilah hidayah pada mereka ini

    ReplyDelete
  15. Tak heran pasal name, yg peliknye perlu tayang anak secara eksklusif kerr?? retis lain pun beranak pinak gak.. kikiki... hanya pendapat

    ReplyDelete
  16. Yang korang bergaduh pasal nama anak orang ni kenapa?

    Ada scha dan awal tengok ke komen korang? ada ke dia pandang? ada ke dia kisah? .. kahkahkah ...

    ReplyDelete
  17. itu cuma nama pnggln baby tu.

    ReplyDelete
  18. Lara in urdu language also have it u know.. haiya... malay...

    ReplyDelete
    Replies
    1. agak2 scha n awal cari dalam kamus urdu dlu ka??

      Delete
    2. Kita suma syg scha n awal, kita pun nak dorg dapt yg terbaik. nama anak pun nak yg terbaik, dr segi makna. kita nak mendoakan kejayaan yg berpanjangan dan keberkatan dalam hidup artis kesayangan kita ni, tu sbb kita nasihatkan dia, bg pandangan, supaya dia tersedar yg dia dah buat sedikit kesilapan, dia lupa tntg makna nama yg sepatunya dia bg pd anak dia.. kalau dia dah pilih nama yg bagus, xda la org suma duk bising tegur sana sini.. pikir panjang sikit.. Nma ni kita guna sepanjang hayat, xkanla kita nak org doakan benda yg x elok tuk sepanjang hayat, ye idok?

      Delete
  19. Nama panggilan yg penting. Pgl hari2 kot.. Hari hari pgl lara mau duka lara budak tu spjg idop. Tp biarlah mak die sendiri yg berkenan. Sendiri buat sendiri tanggung maa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau nak buat ayat pun eja la betul2,jgn rosakkan bahasa malaysia...mak "die" sama juga macam mak "mati" maaa... Lu pikir la sendiri,jgn busybody sangat...bukan korang yg lahirkan bby tu,mak dia juga...suka hati mak bapa dia la nak bg nama apa,korang yg suka kritik nama org ni sbb nama korang bermaksud pengkhritik ke?

      Delete
    2. bukan mempertikaikan nama lara, ttapi cuma memberi pandangan. x paksa pn awal n scha utk ikut. itu hak dorang nk letak nama apa. tapi biarlah nama yang lebih baik sebab nama tu akan dipanggil oleh ibunya. kata-kata ibu menjdi doa kpada anak tersbut. x salah kan klu kita berpesan, nobody perfect, klu salah tlong dinasihat.kalau x suka nasihat jgn jdi saudara islam, sbb dlm islam kita disuruh berpesan dgn kebaikan.klu nak fikir jgan campur hal orang, nanti dah mati sapa pla yang uruskan jenazah, nk uruskan sndiri ka.?

      Delete
  20. Sbgai manusia kita saling mengigati....nabi kan dah pesan jgn pgil dgn pgilan yg dia tak suka....allah kan dh pesn dlm firmannya surah wal asri..bepesan dgn kebaikan...kita kan saudara seislam...tak salah skdr berpasan sbgai peringatan....

    ReplyDelete
  21. Princess Laanzah13 August 2014 at 12:33

    Lawak la org mas ni..nama pown jadi isu...
    lantak pi la die nak tauk nama apa...
    sibok2 tol...
    kiki... parents sume nak terbaik tok anak...xkan nak tauk nama y xelok2 plak kan...
    kemooon la... Daa~

    ReplyDelete
  22. Nama biarlah ade maksud yang baik..apepun itu hak masing-masing..

    ReplyDelete
  23. Itupun nak jd isu! Tak ada kerja lain... ��

    ReplyDelete
  24. Anak dia ikut pandai dia lah nak kasi nama ape2 pun. Kenapa perlu dipersoalkan nama anak org. Peduli ape dudk M'sia ke luar negara ke or ade makna ke tidak. Makna nama seseorg tak ade kene mengena dgn kehidupan seseorg. Rezeki, ajal maut, jodoh pertemuan dah ditentukan sejak azali lagi, dari dlm perut lagi. Berlambak je yg ikut nama nabi or ayah nabi or yg mempunyai makna yg elok2, tapi jadi penjahat or banduan. Org melayu ni takde keje & pemalas, tu yg setiap bende nak kritik or sebok gih join demonstrasi or melepak2 or ape2 yg membuang masa.....

    ReplyDelete
  25. Nama nabi2 tapi perangai mcm setan

    ReplyDelete
  26. my name is lara......xde sepanjang hdup aq bduka lara pown.......lau nama lara kna bduka lara spanjang hayat eek kwan aq nama siti mariam hari2 mngis knape plak eek....tipikal.....nama lara aje kna bduka lara.....aduiiiyaaaaiiiii

    ReplyDelete
  27. Mendapat nama yg elok adalah hak seorg anak...rujuk kisah saidina umar yg kisah parents derhaka pd anak..terpulang nak terima or not tp just utk ingatkan..

    ReplyDelete
  28. Suka hti dia la. Anak dia. Bodoh la itu pn mau komen. Mmg org melayu mcm ni kn.. isk

    ReplyDelete