09:44 0

Ashraf Muslim susah bangun sahur

Ashraf Muslim yang mengaku pernah mengalami pengalaman pahit dan manis dalam mengharungi bulan ramadhan. Beliau juga akui pernah ponteng puasa sebelum ini.

Saya selalu puasa penuh masa kecil-kecil tapi masa sekolah menengah saya banyak ponteng puasa. Ketika itu saya terikut kawan-kawan.

Semasa kecil, saya boleh berpuasa penuh kerana mak ayah pantau tetapi bila sudah sekolah, lain jadinya,”

Pelakon berusia 32 tahun ini turut berkongsi kenangan mencuit hati di mana ketika bersahur, dia tidak sedar telah menghabiskan nasi dan lauk.

“Sahur selalunya makan ringkas-ringkas saja, masak mana yang sempat. Nasi putih dengan ikan goreng atau telur dengan kicap pun jadi.

Saya paling susah nak bangun sahur masa dulu,” katanya.

Bercakap soal raya, perkara paling menggembirakan kanak-kanak pastinya mengumpul duit raya dari rumah ke rumah.

Ashraf juga tidak terlepas merasai pengalaman itu ketika di kampung asalnya, Melaka.

“Kalau cakap tentang duit raya, dapat 20 sen atau 50 sen pun dah gembira masa itu. Satu hari itu, kalau dapat kutip RM 30 kira paling banyaklah.

“Memang seronok masa raya. Rumah tak kenal pun kita masuk,” katanya sambil ketawa kecil ketika diminta mengimbau kembali memori lama.

-sinar-

0 comments:

Post a Comment