Searching...
11:11 32

Saranan Ridhuan Tee Kepada MAS



Saranan Ridhuan Tee Kepada MAS


Pendakwah terkenal, Dr. Ridhuan Tee Abdullah memberi 7 langkah yang wajar diambil kira selepas tragedi kehilangan pesawat MH370 dengan 239 penumpang termasuk anak kapal.

2 point utama saranan dari pendakwa ini ialah tidak menghidang alkohol dan arak dan juga memakai pakaian yang menutup aurat bagi orang Islam. Ini memandangkan Malaysia merupakan sebuah negara Islam secara majoritinya.

"Jangan terlalu mengamalkan budaya barat di dalam pesawat kerana syarikat penerbangan negara lain juga mementingkan tradisi mereka sendiri." katanya.


Ridhuan Tee menyarankan pihak MAS menjadikan anak kapal pesawat Thailand, Brunei sebagai contoh kerana mereka sentiasa mengutamakan jati diri negara. Apatah lagi Brunei yag sering mengamalkan bacaan doa di dalam kapal terbang untuk mendapat keredhaan tuhan. 

Krew kapal pesawat MAS juga diingatkan agar tidak hanyut dan terpengaruh dengan keseronokan di dalam pesawat, sebaliknya mengingati Allah dan mengamalkan ajaran Islam. Selain aspek kerohanian, aspek keselamatan di lapangan terbang juga perlu dipertingkatkan.

"Pemeriksaan ketat juga perlu dilakukan. Tidak mengapa, saya rela menanggalkan dan membuka apa yang dipinta seperti jam tangan, tali pinggang dan apa jua peralatan telekomunkasi. Rabalah sepuas-puasnya demi maruah dan keselamatan tanah air tercinta," katanya. - SINAR HARIAN

-MH370 sah terhempas di Lautan Hindi (klik sini)
- Apa pula Kata Ustaz Haron Din ttg MH370 (klik Sini)




32 comments:

  1. Betul apa yang dikatakan..pergilah kemana sekalipun Ajaran ISLAM perlu diambilkira dan diutamakan.. ALLAHHU AKBAR

    ReplyDelete
  2. Bro, apa u merepek kat sini? Yang hempas bukan pesawat barat yang hidangkan arak dan sebagainya..sedarlah sikit

    ReplyDelete
    Replies
    1. xpernah naik mas ye?

      Delete
  3. Haha..1st class or business class section blh order arak la bro..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bro tue xpernah naik emas la tue..tue yg merapu...

      Delete
  4. Nama jek negara Malaysia penuh adat ketimuran tapi tak tunjuk pun budaya Timur..

    ReplyDelete
  5. Geeez...org tengah sedih hilang family n friends but u merepet nonsense...

    ReplyDelete
  6. Kerepot crackpot org ni... merepek tak tentu hala..

    ReplyDelete
  7. Saya setuju...kne ada keredhaanNya..

    ReplyDelete
  8. Saya setuju sepenuhnya

    ReplyDelete
  9. SOKONG 100%!!!

    ReplyDelete
  10. saya setuju btul ngan utd ridhuan teh dalam penerbangan negara kite patut kena wat mcm 2 yg peramugari kite kena pakai tudung ps2 sebelum hendak terbang kena baca kan doa dan dalam k.terbang free alcohol bukan shj alcohol daging khinzir pun xleh ade dalam nya....

    ReplyDelete
  11. sy sokong sepenuhnya....

    ReplyDelete
  12. sgt stuju..
    kpada manusia bodoh yg ckp ustaz ni mrepek,
    korang mmg bangang.klau bukan islam aku blh accpt lg.tp klau islam korang mmg xda otak.

    ReplyDelete
  13. syabas ustazz...teguran bernas disokong 100%

    ReplyDelete
  14. Never been on MAS before, but i agree. As an Islamic country, why not read some prayers before the fly, atleast. Alhamdulillah ustaz, saya setuju dgn anda :)

    ReplyDelete
  15. Dah lama dah...skrg dh terbukti...qada'wal qadar...

    ReplyDelete
  16. Stuju 100% dgn cadangan ustaz ridhuan tee..ssungguhnya kita hanya merancang slebihnya tuhan yg tntukan..islam itu indah jika kita mendalaminya..allahuakhbar

    ReplyDelete
  17. Setuju sgt2 ngan ustaz..!!

    ReplyDelete
  18. AKU TAK BERAPA SETUJU,INI BUKA MASANYA YG SESUAI UTK KITA MECARI KELEMAHAN MAS,TAK SESUAI PADA MASANYA,SEMUA ORG YG TERLIBAT MASIH LAGI BERSEDIH,PIKIR PIKIRKAN BRO

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa nk kne bersedih dgn benda yg xpasti..lebih baik pkir hikmah disebalik yg trjadi..name da indah sebagai seorang islam..tapi xmnyokong dgn ajaranye..

      Delete
  19. Arak ke tutup aurat ke? If hati tk ikhlas dn jujur dlm melakukan nya tk jalan jg. Kenape islam suka sgt memaksa. Semua tk kena. Semua nk paksa. Org tknk buat biarjela. Seme airline.pun ada arak dlm pesawat allz je tak tau. Terima semua org seadanya, agama bukan penentu baik or jahat. Syurga neraka Tuhan yg tentukn bukan manusia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn cakap ikut suka...sebab mulut badan binasa.

      Delete
  20. Sokong..ust..di harap bukan saja mas air asia pun...blh.....semoga Allah buka hati mereka utk berubah

    ReplyDelete
  21. Org islam.yg tak ada ilmu akan persoalkan... ini tak blh itu tak blh...islam agama yg terbaik di dunia...klu tak thu baca al Quran...tp klu saudara ni non Muslim...hormati agma org lain...islam agama...tidak membawa kepada keburukan....islam membawa kebaikan....

    ReplyDelete
  22. Di harap kerajaan...ubah cara semua ..pakaiam mas tu dah hampir molek...tp tak cukup lg...ubah..tutup aurat atas dan bw utk yg Muslim..airasia pun sama...setiap kali sya naik pesawat...terutamanya lelaki...semua mata tertumpu pd si gadis...mana taknya...peha ayam stim...di depan mata...di harap pihak yg berwajib...bantu la...klu semua ttp aurat..kan bgs...jgn la takut tak ada penumpang nak naik...kpl terbg tu asas org pasti naik jg...

    ReplyDelete
  23. 1st..Ubah pentadbiran..InshaAllah

    ReplyDelete