Searching...
13:18 31

Biodata Remaja OKU Dan Alasan Ibu Mengurungnya

Biodata Remaja OKU Dan Alasan Ibu Mengurungnya

Remaja OKU yang dijumpai dalam keadaan 'kurus kering dan menyedihkan' kini di periksa di hospital. "Dia tidak mengalami sebarang demam mahupun batuk" kata doktor yang memeriksa OKU ini. Setakat ini pihak hospital belum tahu lagi sejarah lelaki ini kerana tidak menyimpan rekod mengenainya.

Pihak polis juga sedang membuat siasatan lanjut terhadap kes ini jika ada unsur penderaan dan pengabaian.

JAWAPAN IBU KEPADA REMAJA OKU DIKURUNG

"Semua orang salahkan saya dan tuding jari ke arah saya menuduh saya tidak tahu menjaga anak dengan baik, tetapi mereka tidak tahu kesempitan hidup dan kesengsaraan yang saya alami.

“Saya sayangkan anak saya tetapi saya perlu bekerja dan menyara kehidupan dia, saya dan seorang lagi anak lelaki berusia tujuh tahun,”

“Apabila orang lihat keadaan dia, semua orang salahkan saya, tetapi adakah mereka mahu menjaganya sepanjang ketiadaan saya di rumah. Tiada siapa yang sanggup menjaganya kerana dia cacat,”

“Saya tidak pernah mendaftar anak saya dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) kerana tidak tahu caranya dan terpaksa meninggalkannya sendirian kerana bekerja mencari wang,”

“Bukan saya tidak sayangkan dia, sebab saya sayangkan dia saya membuat keputusan itu. Saya fikir apa akan jadi pada Muhammad Firdaus jika saya mati nanti. Ajal maut di tangan Allah SWT, saya tidak tahu jadi saya perlu bersedia,”

Ibunya yang juga berasal dari sabah sudah bercerai dengan suaminya dan terputus hubungan hingga memaksa ibunya untuk membuat keputusan yang menyedihkan ini.

Ibu remaja itu yang kini isteri kedua dan mahu dikenali sebagai Lola, 40, berkata, dia bukan meninggalkan anak sulungnya yang menghidap penyakit celebral palsy itu tanpa jagaan dan tidak diberi makan, sebaliknya dia mendakwa meninggalkan makanan dalam bekas polisterin sebelum ke tempat kerjanya di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

Katanya, waktu kerjanya yang tidak menentu menyebabkan dia tiada masa menguruskan Muhammad Firdaus dengan baik dan mahu anak lelakinya itu berdikari.

..........................................................
PERSOALAN YANG BERMAIN DIMINDA:
1) kenapa bilik macam sampah sarap, tak kemaskan ke?
2) kenapa tak pakai baju yang elok sikit, kenapa baju koyak rabak?

Biodata Remaja OKU:
Nama: Muhammad Firdaus Dullah
Umur: 15 Tahun
Status: Orang Kurang Upaya - OKU "Celebral Palsy"
Asal: Sabah



31 comments:

  1. dh tau anak cacat cmne bdk 2 nk berdikari mesti perlukn penjagaan teliti np ank yg normal 2 elokk jer pemakaian nya......dh terang lagu bersuluh

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye lar kan ... dia ade ckp bagi makan dalam polisterin .. persoalannye , ok lar dia tinggalkan untk berkerja kan , y not time nak tinggalkan bagi mandi,tukar pakaian semua kan..kan... apelah.. alasan je semua tu ... geram pulak ...

      Delete
  2. Betul tu...nape ank yg 7 thn tu blh djaga elok pkaian pun kemas je...tinggalkan mknan sblm pegi kerja...cukup ka tu semua...klau betul2 syang xkan bju pun xbertukar smpai mereput di badan...xlogik langsung...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul3x...tak kn la sesibuk mane pn takde msa nak tukar bju 2..tgok keadaan bju 2 da mcm bertahun tak tukar..bilik pn mcm tak prnah nak kemas tw bersih kn..alasan dia lngsung tk logik,tak masuk akal...

      Delete
  3. tolong la jgn ingat kami ni bodoh.. alasan xmsuk akal. allah maha mengetahui..

    ReplyDelete
  4. Susah ye? Org x faham.. Ko pakai baju n siap tudung batu2 n mekap bagai tp anak ko baju sampai reput kt b badan. Mcm tu ko kata org x paham? Anak yg normal tu elok je.. Kalau ko x duk pjara mmg confrm ramai yg mgamuk.

    ReplyDelete
  5. Kurang ajaq punya Mak..tau mengongkek main kote gila Gian batang saja..anak2 tak kisah...dahjjal punya betina!

    ReplyDelete
  6. Ya Allah.. Hati Manusia Ke,Hati Syaitan biarkan Insan yg kurang Upaya mcm ni Syg.. Alasan yg Di Beri tidak Masuk akal dgn Keadaan Budak Ni.. Org Bodoh Tahap Gaban Je yg Akan Percaya.. Sakit Pulak Hati ni. Astagfirullah al azim...

    ReplyDelete
  7. Manusia yg x otak..dia fikir org bodoh!!! Ini baru balasan d dunia..ko tunggu balasan d akhirat..sedih sgt tgk budak tue..syukur alhamdulillah Allah masi pjgkan umurnya..

    ReplyDelete
  8. ya Allah, kesiannya budak tu, kalau kucing tepi jalan tak makan pun aku dah tak sampai hati, ni kan anak sendiri. semua alasan awak tak munasabah langsung. bukan tak ada bantuan, ada bantuan tak cari. awak pakai baju lawa2 makeup pergi dinner bagai awak tak rasa bersalah ke dekat anak tu. nak menangis saya kenang dosa awak ni. kalau awak kata ajal maut di tangan tuhan, kenapa awak cuba nak bunuh anak awak dengan bagi dia jadi kelaparan macam tu? kalau dapat saya jumpa awak ni, dah lama saya tampaq laju2. pastu sumbat awak masuk jail sampai akhir hayat.

    ReplyDelete
  9. Ko mmg mak sial!! Aku doakan anak ko yg 7 thun tu akan buat ko mcm tu.. ingat hukum karma ttp ada!! Aku jumpa ko tepi jalan ni mmg aku ludah2 kat muka ko sial punye mak!! Bersyukur la dok kat Malaysia.. bukan ko dok kat syiria tu!!! Sial tol..

    ReplyDelete
  10. Cara dia ni nk srh bdk ni mati cpt..agknyer sbb bdk ni oku mnyusahkn dia jer kot..ibu ape la mcm ni sgp buat ank mcm mayat hdup..sdih btl la.apakah ini dunia moden yg sanggup menzalimi sesama manusia..biarlh dia terima balasan yg setimpal.

    ReplyDelete
  11. Moga tuhan bantu si malang ini

    ReplyDelete
  12. Dye da mls jga da tu..sbb tu Allah bg bdak tu hidup lg sbb nk bgtahu kt semua org yg prangai mak dye mmg cm tu..smpai bla mak dye nk lri..yg ajaibny wlaupn keadaan kurang upaya msih lg bleh bngun..rsa2 sy Allah mmg nk tunjuk kbesaranNya..tu la nmpkny mak dye mmg nk bg dye mati..tu sbb Allah bg hidup jgk bdak tu..Allah Maha adil..Dya tau apa yg dya wat..kita tggu sj..smpai bla mak dya xmau nk ngaku..

    ReplyDelete
  13. ade akal ke x si ibu ni,,,dh ank tu cacat,mcm mne plak bdk tu di suruh nye berdikari,,ade otak ke x,,jgn bg alasan sbb kesempitan hidup,ank tu pemberian allah bkn nye jmpe kt tepi longkang,,xde rase kasihan ke darah daging sendiri wt mcm ni,,x rase sakit ke mase melahirkn ank ni,,jgn la menjadi manusia yg kejam,,

    ReplyDelete
  14. Menipu lah taktau cara nak hantar anak tuh JKM . Nenek tua ganyot pun tahu nak apply . Masalah sebenarnya , dia malu dgn anak dia sendiri . Tu je point dia . Muhasabah diri tu balik , kenape Allah bagi kau ujian macam nih . Tak sedar jugak lagi tuhhhh .

    ReplyDelete
  15. kesempitan hidup???
    tdung batu2 ko boleyh pakai plak..

    ReplyDelete
  16. alasan tdk masuk akal!!!!!!!!! klu ya pun berkerja, urusla anak tu dulu, mandikan, salin baju. sediakan meja dan tilam yg sesuai. lepas keja urus anak terus jgn abaikan! mmgla kejam tinggalkan dia sendiri, tp sekurang2nya jagala dia mcm manusia bukan binatang! klu org dtg serbu, org takdelah sedih sgt tgk. klu kat negara lain, si ibu dan bapa tetap akan masuk penjara!

    ReplyDelete
  17. Mak dia nie tak pernah ambik tau ke macam mana jaga seorang anak yang kurang upaya ??? .. Anak2 yg macam nie perlu diberi kasih sayang dan perhatian yg lebih ... Mna bole beza2 kn ank nie .. Alasan nk cri wang ... My parents pun keja u ... Tapi ank tak pernh diketepikan .. Taubat lahh makcikk .. Minta maaf kat anak tu .. Kesian dia. ..... YaAllah!!!

    ReplyDelete
  18. terang lg bersuluh makcik ala makdatin ni.ingat orng percaya alasan dia tu konon anak dia mcm tu disebabkan kesempitan hidup.kalau ye pun takkan lah takboleh bagi tilam bantal anak tu. baju pun sampai mereput dibadan,agaknye dah betaun tak diganti.dengan xbeseluarnye. badan tinggal tulang dan kulit aje. dah nyata dia nak bunuh anak dia dgn cara mcm tu. taubat lah makcik ooii.ini baru balasan di dunia,mngkin sbb malu punya anak OKU hingga sanggup seksa budak tu tp Allah lg mmpermalukan awak satu malaysia

    ReplyDelete
  19. anak yg kedua tuh hasil perkahwinannya yang kedua. dan untuk maklumat, dia adalah isteri yg kedua dlm perkahwinan keduanya itu. anaknya yg OKU neh hasil dr perkahwinan yg pertamanya dulu dan bekas suaminya tuh dah meninggal dunia pada tahun 2012. tp nmpk sgt pilih kasihnya. anak yg pertama dilayan sebegini sedangkan anak yg keduanya tuh dilayan dgn elok skali. adakah sbb anak yg pertama neh OKU menyebabkan si ibu snggup melayan anaknya sebegitu kejam skali ?? Allahu, tidakkah si ibu mengetahui bahawasanya anaknya yg OKU tuh adalah AHLI SYURGA. dan di 'sana' esok, anaknya itu lah akan mendoakan si ibu itu supaya turut berada di SYURGA bersamanya ? sayang, anugerah Allah sebegitu tak dihargai sebaik2nya.

    ReplyDelete
  20. Xpyh byk ckp...seorang ibu kandung yg jahat jawapannya

    ReplyDelete
  21. zalim dan kejam sungguh pompuan ni... eloknya hukuman di dunia ni dia dilayan macam mana dia buat anaknya tu.. biar dia pulak rasa bagaimana derita dalam kelaparan dan diabaikan...

    ReplyDelete
  22. Kelakar la alasannya..tp Allah Maha segalanya..Dia nak tnjuk sekejap ja..bila tiada fahaman agama,mcm ni la..menilai ujian itu sbgai bebanan..bkn sebgai pahala dr Allah.. anak itu lh yg akan mmbantu di sana..Allah..semoga menjadi iktibar kpd kita semua..

    ReplyDelete
  23. Fesbuk tahu pulak. Naper tak cari jer fb jkm mohon bantuan. Alasan x lojik la

    ReplyDelete
  24. BUKA MATA, GUNA AKAL & LIHAT DARI HATI.

    setiap negara ada undang-undang.
    yg salah tetap salah dan si pelaku harus dihukum mengikut kesalahan yg dilakukannya.
    harus diberikan hukuman tertakluk kepada undang-undang negara.

    ReplyDelete
  25. beratus ratus kali baca pn tetap xlogik n xleh sangka baik da. macam tu ke syg. biar anak terkontang kanting dengan sebiji bantal je. dengan bilik yg sgt teruk. syg ke mcm tu. macam mana nak faham kalau puan melawa macam diva. mekap tu xperlu pn kak. malah bukan satu keperluan hidup. gaji bersih sy lagi besar dr puan. tp sy pakai tdng rm5 beli dekat uptown je. xperlu mekap pn. sedangkan sy bekerja di syarikat yg lg besar dr akak. bukan nak bangga atau apa. cuma sy tak nmpak mana kesempitan hidup akak disitu. nmpk sgt puan xbersyukur pada setiap rezeki yg akak trima sbb pada pn.. itu xcukup.. maafkan sy terkasar bahasa

    ReplyDelete
    Replies
    1. sehingga kini apa jua alasan dia mmg sy x boleh terima..satu je soalan saya..SEMASA OPERASI DIJALANKAN..WAKTU TU JAM 2.30 PAGI..soalan saya : KENAPA SI LOLA NI XDE DI RUMAH PADA WAKTU TU?? DIA KEMANA??? KERJA OVERTIME??? DAN MANA ANK DIA YG LAGI SATU TU PADA JAM 2.30pg????..

      Delete
  26. lola ni manusia ke binatang..binatang lagi syg anak.. tak masuk akal lah. menyampah aku..ishhhhhhhhhh

    ReplyDelete
  27. Ada akal,FIKIR...ada Otak,GUNA
    BUKA MATA, GUNA AKAL& LIHAT DARI HATI

    negara kita ada undang-undang yg sudah ditetapkan.
    yang salah tetap salah dan harus dihukum diatas kesalahan yg dilakukan.
    si pelaku harus dihukum tertakluk kepada undang-undang negara.
    selebihnya allah yg maha mengetahui.

    saya nak komen sedikit si pelaku ini, adakah syaitan atau binatang?
    sedangkan syaitan dan binatang sayangkan anaknya.

    ReplyDelete
  28. Mak diye ni bley masuk raja lawak aku ingat..makin baca makin menyirap plak

    ReplyDelete