Wow nampaknya Proton telah dikecam ekoran aduan seorang pengguna di FB yang membuat aduan tentang kereta barunya Preve. Status ini menjadi viral dan mendapat sokongan pengguna PROTON yang lain.
Secara keseluruhan memang kereta Proton mempunyai masalah terutama dari segi kerosakkan dashboard, tingkap dan komponen kecil yang sering berlaku. Saya sendiri memiliki kereva Savvy dan Wira yang kedua-duanya mempunyai kerosakkan "tinkap tersangkut" dan "dashboard jammed".
Walaubagaimanapun masalah yang dialami oleh pengguna bernama Lan ini amat serius dan tidak wajar buat kereta yang berusia seminggu.
JOM BACA ADUAN PENUH DARI LAN HALAMY
Saya
telah membeli sebuah kenderaan jenama Proton Preve dan kenderaan
tersebut telah dihantar kepada saya pada 27 Ogos 2013. Didapati kereta
yang didaftarkan dengan nombor pendaftaran WYV XXXX mengalami kerosakan.
Secara kronologi, saya akan huraikan permasalahan yang terjadi.
28 Ogos:
Kereta yang dipakai dan baru berusia sehari telah pun rosak di bahagian
'compartment box' di sebelah penumpang tempat duduk hadapan.
Compartment box tersebut tersekat (jammed) dan tidak boleh dibuka. Pada
mulanya saya fikir terdapat satu 'safety button' untuk membukanya,
tetapi setelah menelefon salesman yang menjual kereta itu kepada saya
(wakil jualan dari Azitin Auto Sdn. Bhd.), beliau hanya mengarahkan saya
untuk merujuk masalah itu kepada pusat servis yang terdekat. Pada hari
yang sama, saya membawa kereta itu ke Pusat Servis Proton (High Power
Auto Sdn. Bhd.) di Desa Pinggiran Putra, Kajang, dan mekanik di situ
cuba menyelesaikan masalah saya. Tetapi gagal, masalah yang sama tetap
berlaku.
30 Ogos:
Saya dapati terdapat kerosakan pada brek
tangan, apabila kereta sudah diparkir, brek ditarik, tetapi brek tidak
'lock', 'handle' nya jatuh secara tiba-tiba dan kereta menggelongsor ke
depan. Mujurlah saya berada di situ dan sempat menahannya dengan tangan
dan saya juga bernasib baik kereta tidak diparkir di tempat yang curam.
Kereta saya hampir melanggar sebuah kereta yang diparkir di hadapan, dan
kalau tidak bernasib baik, saya juga mungkin digilis hidup-hidup.
2 September:
Sekali lagi saya merujuk ke pusat servis yang sama untuk menyelesaikan
masalah saya. Mekanik di situ cuba membaiki handle pada brek tersebut.
Setelah hampir sejam, pembaikan selesai. Apa yang mengejutkan saya,
sejurus selesai menyiapkannya, mekanik tersebut memberitahu yang
kerja-kerja dilakukan tidak mempunyai jaminan keselamatan dan tidak tahu
selama mana ia akan bertahan. Beliau menyuruh saya merujuk masalah
kereta saya ke ibu pejabat Proton di Glennmarie. Memandangkan tiada
kenderaan ganti untuk saya, saya cadangkan kepada mereka untuk membuat
temu janji dahulu sebelum saya ke sana.
Pada hari yang sama
juga, saya telah buat aduan di Facebook Proton Holdings Berhad mengenai
masalah yang saya hadapi, tetapi keesokan harinya baru mereka membalas.
3 September:
Wakil Facebook Proton Holdings Berhad mengatakan, masalah saya sudah
dirujuk dan seorang wakil dari Proton We Care akan menghubungi saya
untuk menilai permasalahan yang dihadapi. Tetapi, tiada wakil Proton We
Care yang menghubungi saya pada hari tersebut.
4 September:
Lebih kurang jam 10.15 pagi, seorang wakil dari Proton We Care bernama
Arif telah menghubungi saya. Cadangan beliau untuk saya merujuk kereta
saya ke pusat servis yang lain amat mengecewakan. Saya hanya bercakap
dengan beliau yang saya hendakkan 'full refund' kalau begitulah tahap
cadangan oleh Proton untuk menyelesaikan masalah saya. Setelah digasak
bertalu-talu, beliau akhirnya mengatakan yang masalah kereta saya perlu
dirujuk kepada 'specialist', dan meminta saya menunggu untuk dihubungi,
tetapi seperti yang saya duga, tiada siapa dari pihak Proton yang
menghubungi saya pada hari tersebut.
Pada hari itu juga saya
mendapati terdapat kerosakan baru di bahagian gear kereta di mana gear
satu dan gear 'reverse' susah untuk masuk.
Saya amat kecewa
dengan kualiti produk oleh Proton walaupun pada hemat saya sebelum ini
kualiti Proton telah dinaik taraf, tetapi sebenarnya ia masih lagi di
takuk lama. Saya rasa sangat tertipu dengan pembelian yang telah dibuat.
Proton seolah olah membekalkan 'kereta rosak' dan berisiko tinggi
kepada pengguna dan hak mereka juga nampaknya tidak terbela.
Dalam kes saya, saya kira saya amat bernasib baik, kerana setakat ini,
kerosakan yang dialami oleh kereta saya tidak membabitkan kemalangan
jiwa. Tetapi kerosakan brek tangan ini adalah kerosakan yang major sebab
ada 'safety issue' dan boleh membahayakan diri saya sebagai pemandu
mahupun pengguna jalan raya yang lain. Saya juga tidak dapat bayangkan,
kalau kereta itu menggelongsor ketika saya tiada didalamnya, ia mungkin
akan menyebabkan kecelakaan yang lebih buruk.
Saya berkira
untuk mendapatkan kereta yang baru memandangkan ini bukan soal yang
remeh, malah melibatkan soal keselamatan pengguna jalan raya. Saya
bercadang untuk meminta Proton membuat 'buy-back' kereta saya dan
digantikan dengan yang baru, atau Proton boleh mengambil semula kereta
saya dan memberikan 'full refund'. Jika kedua-duanya enggan dipersetujui
oleh Proton, maka saya akan cuba dengan jalan undang-undang supaya
dapat saya justifikasikan yang Proton telah 'menyamun' saya.
Saya harap masalah saya ini diambil kira dengan kadar segera
memandangkan saya sedang memandu kereta yang amat 'berisiko' walaupun
usianya BARU SEMINGGU.
PROTON=POWERWINDOW ROSAK OHH TOLONG OHHHH... NOOOOO.....
ReplyDeletePROTON=POWERWINDOW ROSAK OHH TOLONG OHHHH... NOOOOO.....
ReplyDeleteboleh saya dapatkan nombor tel encik yg mengalami masalah ni?saya pun menghadapi masalah yg sama..please...
ReplyDeleteBiasalah........Proton.......
ReplyDeleteSaya pn tak berpuas hati dengan keadaan Preve saya... masalah yang tiada jln penyelesaian .. ada terfikir nak jual balik .. tapi ruginya kita... kini preve sy dah 19 bulan jawapan mereka kita sedang mencari punca masalah tu...
ReplyDelete