01:17 459

SILA SEBARKAN: Kisah Sebenar Puan Lola & Adik OKU

SILA SEBARKAN: Kisah Sebenar Puan Lola & Adik OKU

carian: 
kisah sebenar lola,
kisah remaja oku,
kisah sebenar firdaus dullah, 
berita, 
puan lola ibu remaja oku,
remaja oku 15 tahun,

Admin terbaca status dari seorang lelaki bernama Kamal Zawar. Kamal telah datang menziarahi adik remaja OKU iaitu Firdaus Dullah yang dijumpai dalam keadaan yang sungguh kasihan.

Lelaki ini sempat berborak dengan seorang wanita bernama Puan Nor yang pernah menjaga adik Firdaus.

Memang amat terperanjat dengan pendedahan yang dibuat dan Kamal terus membuat status di FBnya. Sememangnya inilah penjelasan yang patut diberitahu masyarakat.

Jom baca penjelasan sebenar dari bekas penjaga:

Kisah benar Puan Lola & Adik OKU : Muhammad Firdaus Dullah 


~~~~~~~ sumber dari : FB Kamal Zawar~~~~~

Bismillah.

Alhamdulillah, petang tadi saya dan isteri, Siti Salwa diberi keizinan Allah untuk melawat adik Muhammad Firdaus Dullah di Hospital Tuaku Jaafar, Seremban..

Pertamanya, saya mohon maaf jika post ini panjang, harap anda dapat bersabar dan baca kerana intipatinya adalah penting dan harap dapat di"share" kepada sesiapapun yang anda jumpa diluar mahupun Facebook friends list anda..

Adik OKU ini terkenal akibat berita yang tersebar luas konnonnya dia "dikurung" oleh ibunya dirumah sehingga kurus kering. Dan akibat fitnah yang berleluasa tentang betapa "zalim"nya si ibu itu,

saya rasa bertanggungjawab untuk menceritakan hal sebenar kepada kalian semua agar kalian dapat membetulkan semula persepsi anda dan tidak termakan fitnah yang telah anda baca baik daripada akhbar, TV mahupun post di Facebook....

Dan sepertimana post saya yang terdahulu, para keyboard warrior dan generasi "mohon share" bertungkus lumus untuk memaki dan menghina ibunya atas "perbuatan" tidak berhati perut oleh ibu adik Firdaus, Puan Lola.

Facebook ibu adik Firdaus dijejaki dan digelar iblis, syaitan, kejam dan sebagainya..sedarlah wahai rakan sekalian, ini tidak lain hanyalah fitnah yang amat tidak bertanggungjawab para pemberita, generasi "mohon share" dan keyboard warrior terhadap ibunya...

~~~~~

Ketika berada di Wad, saya turut berpeluang untuk bercakap dengan Kak Nor ( Dalam gambar di bawah, yang sedang memeluk Firdaus ) yang merupakan jiran,bekas penjaga adik Firdaus, dan juga sahabat baik Puan Lola. Menurut Kak Nor, Puan Lola amat menyayangi Firdaus walhal tidak pernah sekalipun dimarah apatah lagi dijentiknya Firdaus...Walhal, keprihalan Firdaus diketahui oleh jiran sekeliling Flat tempat tinggal mereka kerana semasa Kak Nor masih lagi menjaga Firdaus, dia selalu dibawa main bersama kanak-kanak lain di perumahan tersebut...Dan Kak Nor telah menjaga Firdaus sejak dia berumur 4 tahun lagi. Namun begitu, akibat urusan yang tidak dapat dielakkan Kak Nor berpindah ke Gemencheh..

Akibat ini, tiada lagi siapa yang sanggup menjaga dan membela Firdaus semasa ketiadaan Puan Lola ke tempat kerja.

Dan disinilah bermula kisah dimana Puan Lola terpaksa meninggalkan Firdaus berseorangan dirumah akibat terpaksa bekerja menampung belanja keluarga. Dia bekerja di KLIA dan gajinya hanyalah sedikit
yang amat sangat. Anak kedua Puan Lola yang berumur 6 tahun ( Turut berada di hospital dalam wad yang sama kerana Puan Lola ditahan ) menpunyai kondisi "Hyperactive". Puan Lola juga diberikan ujian kesihatan dan beliau sendiri sakit..Masya Allah besar ujian keluarga ini.

Puan Lola menanggung perbelanjaan sewa rumah, perbelanjaan motor perubatan, menghantar wang kepada ibu bapanya di Sabah dan macam2 lagi dan akibat kepayahan ini, mereka hidup sekangkang kera sebagai mana anda boleh lihat dalam rumahnya yang kosong. Untuk menambah pendapatan, Puan Lola mencari dan menjual tin kosong dan juga kotak-kotak... Masya Allah.

Dan jika kita persoalkan mengapa hanya diberi pakaian reput kepada Firdaus, "mak dia tak mampu ke nak beli baju RM5 sekalipun ?" Jawapannya senang, ya mereka teramat miskin hingga hendak beli baju baru pun tidak mampu.

~~~~~

Untuk menguatkan lagi pendapat kami terhadap Puan Lola, kebetulan datang dalam wad tadi bersama saya adalah seorang lelaki yang merupakan ahli NGO kawasan perumahan Puan Lola sekeluarga. Beliau
pernah bekerja denga Puan Lola selama 6 tahun di KLIA dan beliau turut mengatakan bahawa apa yang masyarakat perkatakan terhadap Puan Lola adalah salah sama sekali. Beliau seorang yang lemah lembut, rajin dan selalu kerja "overtime" untuk mencari duit lebih bagi menampung keluarga.

Situasi kini adalah Kak Nor menjaga Firdaus dan adiknya di Wad kanak-kanak tersebut jika berkesempatan dan beliau tanpa meminta sesen pun berulang alik dari Gemencheh ke Seremban untuk menjaga adik

Firdaus. Sepanjang saya di Wad tadi, adik Firdaus kerap kali memanggil "Mak..." "Makk..." sambil memeluk Kak Nor yang masih lagi diingatinya. Kembalikanlah Puan Lola kepada Firdaus yang mana beliau kini ditahan untuk direkodkan keterangan.... Moga Allah pertemukan mereka semula dengan secepat mungkin, insya Allah.

~~~~~

Sehubungan itu kami semua yang hadir petang tadi dalam Wad itu sepakat bersama ingin membetulkan persepsi yang salah yang digambarkan oleh media massa, generasi "mohon share" dan juga keyboard warrior terhadap keluarga Puan Lola.Moga Allah dapat permudahkan urusan mereka dan kita semua, insya Allah.

Tidak percaya dengan apa saya tulis nih ? Pergi lawat sendiri adik Firdaus di Wad Kanak-Kanak Hospital Seremban. Tiada satu pun calar atau parut dera pada adik Firdaus, yang ada hanyalah kesan kasih sayang ibu yang bersusah payah menjaga si adik meskipun ibunya sakit dan tidak mampu...

###########

Kesimpulan yang boleh dibuat adalah :

1 ) Kita seharusnya malu dan harus rasa bersalah terhadap Puan Lola atas Fitnah dan tohmahan yang disebarkan. Mohon maaf kepada ibu adik Firdaus jika berkesempatan. Kita harus ingat, jika orang kutuk mak kita kita mesti akan marah bukan main lagi dan akan membalas perbuatan terkutuk tu betul tak ? Bayangkan anda telah mencaci ibu kepada adik Firdaus yang OKU yang tidak mampu untuk marah atau membalas perbuatan anda terhadap ibunya.. Anda patut malu dengan diri anda dan segeralah bertaubat.

2 ) Kita tidak boleh menuduh melulu tanpa membuat siasatan terperinci terhadap sesuatu perkara. Silap langkah maka ianya menjadi Fitnah. Ingatlah Fitnah itu dosanya lebih besar dari membunuh.

Mampukah anda tanggung dosa itu diakhirat kelak ? Wallahualam.

3 ) Tanamkan sikap membantu kepada orang yang susah, jangan tunggu NGO ataupun orang datang kutip derma baru nak tolong. Cari dan berkawanlah dengan orang yang miskin dan susah. RM1 bagi anda
mungkin sedikit, namun bagi mereka ianya tidak ternilai... Besedekahlah sentiasa, meskipun harta didunia kurang, harta dan pahal diakhirat berkali ganda Allah akan balas.

4 ) Apa kata kita buat satu derma kilat, kumpul duit untuk rawatan dan belanja Puan Lola, Adik Firdaus dan adiknya yang berusia 6 tahun tu. Kalau rumah anda ada kipas, kerusi ataupun meja baju lebih ke, kumpul dan derma kepada mereka...Kan lagi bagus macam tu. Marilah besedekah kerana semua ini amalan yang digalakkan agama  Tak rugi pun kita, lagi untung ada

5 ) Tolong share post ini. Ada pepatah mengatakan "Lying is bad, but hiding the truth is even worse". Sebagai seorang yang bertanggungjawab, kongsikan post ini kepada semua supaya kebenaran diketahui umum. Insya Allah hanya Allah dapat membalas jasa anda.

Walahualam.

Sekian,
Muhammad Kamal Zawar [sumber]

Admin Hotlips Corner: Itulah penerangan panjang lebar dari Kamal Zawar yang berjumpa dengan bekas penjaga iaitu puan Nora dan memberi serba sedikit gambaran sebenar kejadian ini dari sisi lain. 

Hanya Allah yang tahu kisah sebenar. Tunggu saja lah siasatan polis. Cuma admin rasa tempat bilik tu kotor sangat dan tak patut bagi anak pakai baju koyak gitu huhu. Apa pendapat korang?


**Baca juga pendedahan dari JIRAN (VIDEO DI SINI)
**Bos Dedah Gaji Lola, banyak sehh (baca sini)


Puan Nora Memeluk Erat Firdaus

459 comments:

  1. AL'HAMDULILLAH SEMOGA DGN PENJELASAN DIATAS DIHARAP SANGKA BURUK TERHADAP IBU KPG ADIK INI DAPAT DIHENTIKAN.BANGGA DGN BERIBU LIKE & COMMENT DIFACEBOOK TAPI KITA LUPA YANG KITA TELAH MENGAJAK BERJUTA ORANG MENBUAT DOSA....ASTARFULLAHAAZIM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penjelasan? Penjelasan yg tidak logik.

      Kita Dosa? Sang ibu yg tidak bertanggung jawab itu lagi berdosa besar. Ada orang lebih susah dri Puan Lola, tpi mampu menjaga anak OKU.

      Miskin? Sang ibu maseh cukup sifat untuk pergi ke kerja. Bayang kan beli baju RM5 pun takde?

      ps: syg anak lah sangat, sampai anak da keadaan kronik. Tk dimandikan. Nak tutup aib sendiri pon agak2 la. Buat cerita yg bernas. Buat cerita mcm tak pergi sekolah.

      Delete
    2. Kitq masyarakat sekeliling akan turut bersalah jika gagal membantu.. Kita disyaratkan utk membantu orang disekeliling kita yg susah..malu dengan diei sendiri jika kita tahu ada kesusahan sesuatu itu tapi ggl membantu

      Delete
    3. Agaknya, klu budah tu dah mati kebulur baru korang nak ckp mak die salah kn... fikir la skit.. tahap kronik dah ni... org afrika tu lg elok rupenya... xmampu nk jage bg la kt jbtan berkenaan.. bukan simpan dalam bilik busuk!!

      Delete
    4. klu pun miskin & cbuk bekerja x'n la x sempat nak mandi'n ank & biar ank ddk dlm keadaan y kotor tu...dah mcm ddk dlm reban ayam...huhu

      Delete
    5. hahaha,....bodoh pyer alasan...ingat owg lain sume nk percaya ke?? jgn nk tutup aib sendiri dan bela pompuan tu la...! klu syg ank sekali pon knp bdk tu kurus kering? knp bju koyak rabak? tmpat kotor...klu papa kedana sgt pon...xkn beli bju rm5 pon x mmpu? beli bju ko boleh plak kn? knp ditgglkn distu? knp x jaga die walaumcmana pon...bdk tu smpai tggl tngkorak x mkn....sayang puihhhh!!

      Delete
    6. no 4: derma kilat... ok kerajaan dan badan2 jg patut membantu dr segi ni...bukan sahaja raykat..napa jiran kat sebelah rumah x boleh tlg bg baju ka, makanan ka...etc...mak dan bapa tu yg patut disalahkan...mak asyik main game d fb..

      Delete
    7. Sori sis..sy ibu tunggal 4 anak..semua sekolah..gj rm1200 jerrr..bekas suami x bg nafkah..duk rumah sewa yp anak sy cukup mkn, x paka I baju koyak rabak tu...anak sy sehat walagiat..grmbira tgk anak2 sy cukup mkn pkai walaupun sy x boleh nk bergaya mcm lola tu..

      Delete
    8. Stupid faridah!! Bitch u!! Very narrow minded!!

      Delete
    9. penjelasan ape... penjelasan bodoh.. dah terang lagi bersuluh.. susah sangat kerr nak bagi anak makan.. tak kan nasi ngan kicap pun tak mampu.. jangan menegakkan benang yang dah basah. kalau kau ibu boleh makan, boleh makeup, boleh main game bagai,, kenapa bukan anak2 kau, dulu anak ko sehat, skg jadi kurus kering macam tu,, mak jenis ape ko nieh... bg tempat kotor macam tu, ko tak leh bersihkan anak ko.. bagi tempat bersih ker,, aishh ko nie pandai beranak jer,, jaga anak entah ape2... yang backup die nie pun satu bangang nak mampos.. memang tak di dera, tak pukul, abes kalau tak bagi makan, abai macam tu, bagi tempat kotor, nak bagi kategory ape, IBU TERBAIK IN THE WORLD kerr,,,???? keje kt KLIA gaji below 1k kerr???

      Delete
  2. keadaan adik tu terlalu naaaifff....
    logik akal ehh..
    logik akal ibu dia yg kononnya sgt2 la susah smpai nak beli baju atau lampin anak pon xlepas logikkah klo dilihat pada pemakaian ibu dia tuh???
    1. bju tudung make-up paling2 busuk2 beli kat pasar malam harga 5ringggit . itu pon celak bodoh2..
    2. main candy crush smpai level 152 kompom2 smartphne
    3.gmbr dlm kereta.

    iisshhh... logik akal yg waras xboleh terima yer dgn keadaan anak yg macam tu nk dibndingkan dgn ibu dia yg vouge de vassss tuh..

    xlogik. titik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sokong....cume nk tmbh satu lg..ank die y sorg lg tu..elok pulak bju xreput..ehh..biase dlm keluarga nk jimat..bju si abg adalah bju si adik..ini bju adik elok..bju abg? yeee...Allah maha tahu segalanya kn....jwb jugak la nt dkt akhirat tggjgwb y xdilaksanakan trhdap amanah Allah tu...

      p/s: ke penulis ni ade kne mengena ngn pn.lola tu..bestfriend? lol...

      fikirkan.titik.

      Delete
    2. ni kes tak nak kena dakwa la ni.. senang ya.. kalau anak sampai tahap macam tu, nampak sangat ada benda yg tak kena.. melampau2..

      cukup la lola ke sape ke, tak payah la nak menafikan.. kalau betul sayang, anak takkan jadi macam tu. bukan nak menuduh, kalau sampai kurus kering dan bergelumang ngan taik, kencing, rambut tak pernah ptong, ni macam tunggu masa budak tu mati. apa da

      Delete
    3. masyarakat tak bodoh. lagipon doktor pon ckp. mmg die x di dera. tp tidak diberi makan dan ade dlm keadaan kotor. doktor. taw la...

      Delete
    4. Lebih baik diam dri kuarkn statement kononnya utk tegakkan kebenaran yg x logik dn x msuk akal lgsung.. mnambhkn kemarahan org..

      Delete
    5. Kalau betul syg,xkn dibiarkan anaknye mcm tu..tempat kotor,baju reput..xde duit beli nasi pun,beli la roti..baru 70sen..sy sgt x boleh terima jwpan yg pnjg lebar tu..mcm x logik..

      Delete
    6. Alasannya ssh nak diterima..bkn menuduh ibunya ke apa..Ramai lagi lebih miskin dr ibunya tp mrk tak buat smp mcm ni..biar mcmmana sibuk pun tak blh uruskan firdaus? ssh kah nak mandi dia, sshkah bg dia mkn? ibunya tak kisah dgn keadaannya begitu? apa makna sayang? mcm firdaus membebankan bg dia..so mskkan firdaus dlm kurung smp kebuluran..nak mati gak..sorry tp ia tak logik..mmg memahami kesshannya tp takkan biarkan dia smp kurus kering?? katanya tak tahu cara mohon kebajikan?? habis dia tahu berfb pulak? tu alasannya sj..klu dia tak tahu blh tanya pekerja/boss yg dia kerja..tu pun tak blh?? jgn cari alasan utk menutup kecuaian dan kesalahan..

      Delete
    7. Spnjg sy bc post saudara ni,sy tertggu2 apa explain beliau tentang apa yg kita lihat di fb puan lola..bc smpi habis,tp hmpa.xde penjelasan yg jelas.ya,kena fikir positif,tp masyarakat sndiri boleh menilai..

      Delete
    8. Kalau dilihat ibunya..scara logik akal mmg crite di ats tdk mampu difahami sbnarnya.ada kereta ada kerja ada pakaian yg smpurna ada akaun fb dgn gmbr2 yg xde gmbaran ksusahan si ibu pn.kita yg bodoh pn blh fikir lh.bkn nk jd keyboard warrior tp ibu xkn snggup brpakaian cntik sdg kan ank kurus kring bju koyak rabak.kotor dan xmakan.mana logik org yg mnulis rencana ini.bodoh sgt ke smpai xtau nk cari sumber utk bg prlindungan pd anak.anak ke 2 blh brpakaian smpurna.kt msia ni ssh mcmana skali pn psti xsnggup tgk keadaan ank begitu.alasan dia ssh xblh di trima akal org waras

      Delete
    9. Alasan yg sgt x msuk akal..... Ssh mcmmn pun x kan laa biarkan ank pki baju reput mcmtu...lpstu kenapa kurung dlm bilik, x biar jer ddk kat ruang tamu yg lbh selesa....ada lgcara lain utk keselesaan ank tu wlupun ibunya ssh sesngt tu....ntah laaa wallahualam

      Delete
    10. klu btul la miskin daif sgt, mesti baju si adik dan si ibu tu pun koyak kata tak mampu beli baju rm5 pun kan??klu semua jiran tau mereka susah, takkan la takde yg nak sedekah tshirt yg dah buruk sekalipun.

      Delete
    11. apa nama acc fb mak dia? aku nak tengok jugak rutin harian mak dia dalam fb tu

      Delete
    12. alasan yang xbole di terima akal..sush mcm mna pon sekurang-kurangnya bagi anak tue mndi dan bersihkan die..keje rajin plak smp nk over time tp nk bersihkn ank pemalas....org yang nk menegak benang yang bsah ni..pikir dlu yer...kite org luar bukn bodoh..kluarga pon masih terdiri drpd golongan susah...satu lagi bla dh berkawan tue mna mungkin kawan2 di sekiling xtahu dengan bantuan2 yang bole disalurkan pd anak die...pastu dh terlalu sush dh xde ikhtiar lain ke nk jmpe ketua kg ker or hape..klu naluri ibu tue lg snggup die bertebal muka mohon bantuan orang jnji ank sht krna xsggup biar anak jdi cmtue..kesimpulannya segala-galanya MALAS!!!

      Delete
    13. Terima kasih bang sebab berhati mulia melawat adik firdaus.. maaf, org lain jatuh longkak, sebab kena tolak.. tp abg terjun longkang sendirik.. common bag, watch the video back.. mcm mne adik ni dijumpai.. jgn ckp psl miskin sbb x logik.. even org gila kat luar sana, baju nya lagi elok bang.. mungkin saya tak ade ditempat abg mendengar luahan org terdekat adik firdaus, tapi saya akan tetap marah pade sesiapa yg konon nye mengaku kwn rapat tapi kenapa x tlg? Mesti dh tau keadaan firdaus mcm mne.. common la..

      Delete
    14. BELI TOPUP UNTUK DATA INTERNET BOLEH PLAK... X KAN BAJU RM5 PUN X LEH NAK BELI... AGAK² LA NAK TUTUP KESALAHAN TU... X KAN TSHIRT SI IBU PUN X DER LANGSUNG NK BAGI ANAK PAKAI...NI BIAR ANAK MCM TU SAMPAI DAH REPUT KOT BAJU ANAK TU... LOGIK LA SIKIT IBU OI...!!~

      Delete
  3. Apapun alasannya.. hanya tuhan yg mengetahui....

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy setuju...apa yg di ceritakan pun x masuk akal...walahualam

      Delete
  4. Maaf jika comment sy ini kurang elok.
    walau apa pun jua, seorang ibu yang baik tidak akan sanggup meningalkan anaknya yg kecil bersendirian ini kan pula yang tidak berupaya, sedaif2 mana sekalipun ibu itu, tak kan sanggup. Wallahualam..
    Amat besar harapan saya jika Puan Nora dpt mengambil adik Muhd Firdauz sebagai anak angkatnya, amat besar pahala dia hanya Allah yg akan membalasnya..
    Saran saya.. kalau lah ada pihak berwajib di sana dpt membuka kan account bank utk adik Muhd Firdauz, mustahil tidak ada insan yg berhati mulia yg akan menyumbangkn derma.

    ReplyDelete
  5. Sudahlah tue...jgn burukkan keadaan yg kita sndiri x thu pgkl nya..tgu berita dr pihak brtggjwb nanti..

    ReplyDelete
  6. Alasan tak masok akal!!!
    Kalau betol keje utk anak2.. tak kan smpai kurus kering budak tu!!!
    Then baju n make up mak die ade yg sponsor ke since mak die tak mampu..

    ReplyDelete
  7. Maaf la puan kalau nak bersebahat pun..logik sikit adik ni dengan najis dikurung lagi..kalau tak mampu skali pun bukan alasan untuk mencuci najis..xmampu tp pakai bukan main alat make up bole beli..secara logiknya memang tak masuk akal nak tipu..

    ReplyDelete
  8. org x percye sbb. kt mlysia ni byk bntuan tok oku dan org ssh. np x dftr kn anak kt jkm. hidup ssh pon. x kn la smpi ank x mndi.. x pyh la nk dikurung. bersih kn la blik die. ni polistrin reput. bju lk. mntk la bntuan. ade je org leh bg bju terpakai. jgn la pkir x mmpu je.. nasik lmk rm 1.50 x kn la x leh nk bg die mkn. ltk la air ke kt die.. die haus ke ap ke.. agak2 la klo ssh pon..dunia blh la ckp mcm ni..allah je maha mengetahui..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kami bukan keyboard warior.. kalau dpn mate pon. kami cakap bnde yg same.

      Delete
    2. Setuju ck eyza ! Pahlawan Papankekunci ?? Pakai pen , pencil pun kami pahlawan

      Delete
    3. Sy setuju dgn cik eyza dan komen yg lain..x logik seorg ibu yg menyayangi anak akan buat smpai mcm ni skli..kat lua tu bkn x de ibu tunggal yg malah memiliki lbih dari 2 org anak,,tp bole saje mnjaga anak dgn baik wlupun dlm kdaan kekurangan..cuba la logik sikit klau nk menipu..si ibu bk main lg bergaya dgn tudung berbatu,bermanik2,siap make up lg..abis suma tu ade pulak duit..adik firdaus tu smpai kerinh mcm mayat hidup itu yg mak dia kata syg..haishh...nmpak benpr menipunya..

      Delete
    4. xkn tgamak seorg ibu melihat anknye xmandi, xmkn, xberi pkai yg elok walaupun hrgnye cm RM5, jgn ltakkn kemiskinan kte sbgai 1 alasan utk melepaskn tggungjwb yg ada.. kt luar 2 rmai yg mngis sb xdikurnaikan ank tp die bole wt ank mcm smpah..kami bkn mfitnah tp dr apa yg kami nmpk bdk 2 dilakukan dgn kejam walaupun xdidera tp mental dan dalaman die diseksa.. kanak2 lain yg tgk pic adik firdaus pun bole mngis teresak2..

      Delete
  9. Mgkin apa yg sya komen nie slh...tpi pda pndngn sya xlogik la smpai sggp tggl ank dgn keadaan belumuran najis n bilik yg amat kotor..ssh mcm mna pn xkn xsmpt nk mndikan anak xkn xdk lgsg pkaian utk ditkar...sya ckp mcm nie sbb sya pn besa hidup ssh pda suatu ketika dhulu...tpi xdk la smpai xmndi n xterurus...yaALLAH....SUBHANALLAH....

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya setuju. takkan tak sempat nak mandikan anak. kalau tak boleh hari2 takkan seminggu sekali pun tak boleh. pengasuh dia kata firdaus tak boleh jalan camna pulak boleh jadi hyper. kalau tak sempat sangat pun takkan biar baju tu mereput di badan. saya rasa maknya tinggal di tempat lain sebab doktor kata dah berbulan anak dia tak makan. rambut panjang bukan boleh sekelip mata. baju reput koyak rabak bukan boleh jadi seminggu dua. hantar wang ke sabah. tak mungkin lah. kalau mak dia sakit sila rujuk dgn doktor sebelum buat apa2 tabung utk kutipan. takut bnyk yg palsu. kalau utk firdaus saya yg tak kaya ni pun bolehlah hulur juga seringgit dua tp tak rela klau ke akaun maknya. harap JKM ambil terus budak ini dan pulihkan sewajarnya. budak ni dah terlalu lama diabaikan

      Delete
    2. Katanya yg hyper tu adik firdaus..bkn dia..wallahua'alam

      Delete
  10. Hanya Allah yang maha mengetahui. Semoga keluarga mereka mendapat pembelaan. Aminn

    ReplyDelete
  11. bapak budak ni pon patut nye kne cri. sbb x bg nafkah. tae bt je.taw x bela anak kurang upaya ni pahala besar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bapa budak ni dah meninggal lah..

      Delete
  12. Kalau mak kurus kering mcm anak, bru aku percaya cerita ni..... Menurut Dr yg merawat, dah lbh sebulan bdk ni kebulur. Mak dia amacam.....???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul jugak. Kalau mak pun kurus kering harus jugak cy stmt ats tu...

      Delete
  13. Maaf cakap ye. Ulasan x munasabah n x logik langsung utk sy terima. Sy bukan nk jd keyboard warrior so on. Tp fikirlah dengan logik akal. Macamana si ibu boleh berpakaian elok, anak ke 2 pun elok pakaiannya. 'Segak' jgk dgn uniform sekolah. Sesebok manepun si ibu tu, takkan langsung xde mase even half an hour dlm sehari utk uruskan firdaus? Sekurangnya mandi sekali sehari, tukar baju sehari sekali pun xpelah. Bilik tmpt firdaus tinggal pun Allahuakbar.. klu betul syg, si ibu xkan tergamak biarkan firdaus dlm keadaan seperti itu. Sy cuba bersangka baik, tp bila tgok keadaan adik firdaus tu.. sy seolah x mampu utk huznuzon. Wallahualam. Maafkan kekhilafan sy. Wassalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju.setidaknya SEHARI SEKALI.mustahil tak mampu buat.mustahil baju mereput kat badan kalau dia jaga betul.Alasan yg puan lola bg sangat x masuk akal.Allahuakbar,jahatnya saya nak berfikiran negatif begini.tapi saya tak mampu ubah fikiran dan tanggapan saya ada puan lola.maafkan saya.

      Delete
  14. mmg gila..ssh mcmana pun bg kicap ngn nasi pun ok..ni sampai sebulan sekali mkn..dah mcm zombie...tgk kat fb dia kemain post dan sharettg anak2 oku..dia sndiri hampeh..mmg tak bole di terima 500% apapun alasan dia..entry ni bg aku...menyanyah....

    ReplyDelete
  15. Kita tk pyh lah pnjg cite.. tu masalah dia .. tp Alhamdulillah ALLAH dh tnjuk keadaan adik firdaus tu .. Alhamdulillah adik firdaus dh pulih .. jgn lupa balasan di sana .. kita caci hina org pun tk guna .. tah2 kita lebih hina dr dia .. kita doakan yg terbaik dan dijauhi drpd ahli keluarga kita sudah ..

    ReplyDelete
  16. X logik btl ngn kenyataan puan nora..tu sume alasan nk melepaskn diri..lau sygkn ank xkn dibiarkn ank x trurus? Agknye dh brthn bdk tu x mndi..leh lak tahan bau najis kncing duk umh tu? Dunia2x..

    ReplyDelete
  17. Elehh...kencing ni....xbleh pcaya....

    ReplyDelete
  18. nama nk lola.ltk babi kn senang

    ReplyDelete
  19. kau nk ckp mmpukh kita nk tangung kat akhirat??
    haha ckp otak ltk mna ?
    mmng lh dier jga ank no 2 dengn btol .klau gtu asal yng budn ni kurus kering?
    asal ank yng lgi satu sihat?
    klau da gtal.ksi budk ni kt orng lain.
    jngn seksa smpai gni..brpa korng byr orng2 sume.10 20?
    eh sudhlh tk msuk akal btol lh blog kau bodo.
    g wrap lh.jngn nk tutup2 lgi.apa lgi nk tutup..tk tengok budk tu sampai gtu skli?
    apa lgi nk explain..pdn muka dier ksi hukup gntung pun bgus.ank tu ksi mkn cukup pkai terurus.yng ank ni ksi mcm nk.eh anjing pun thu ksi ank dier mkn lh.orng gji 2 ringgit pun bolh ksi ank mkn lh.

    ReplyDelete
  20. xmo jd keyboard worrier..cuma nk bgtaw sy x terpk nk share post ni..rakyat malaysia x bodoh.. sessh dn sedaif mn pon.. xkn tergamak nk biar ank terbiar dn terabai mcm tu..mcm mn la org nk pcaya ngn statemnt awk ni..bl org tgk maknye bkn men bgaya..ala2 datin..tp ank.?.nauzubillah minzalikkk.. kecuali kalo mak pon pki compang cmping..x terurus..ank no.2 pon kurus kering..mgkin logik jgk cite di ats.. hy Allah yg lbey mgetahui apa sbnrnye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul..sy pun mahu bsgka baik..mula2 brita ni jeluar,dlm fikiran sy tbayangkn mst mak bdk ni pn xterurus,kurus,n keje just utk kais pg mkn pg,kais ptg mkn ptg.mcm crita2 drama tntg kedaifan hidup tu..mmg sy nk sgt bsangka baik..tp bila keluar psl mak bdk tu,tggapan sy beza amat skali..ya allah..apapun kisah sebenar,akn tbongkar di hr perhitungan kelak..alhamdulillah adik ni pun makin sihat..

      Delete
  21. nasib bek ade orang terniat nk selongkar. klo x ape la jdi kat bdk ni mati kebuluran.nth die mmg nak anak die mati kelaparan tanpa melakukan pembunuhan. allah nak tunjuk dan allah syg kan budak tu

    ReplyDelete
  22. oku bukan dapat bantuan ke.

    ReplyDelete
  23. Tak payah nak bekap2 la. Salah tetap salah. Toksah duk buat ayat sedih bebagai. Penat je kau karang ayat, sorang pun takkan percaya. You are drug!

    ReplyDelete
  24. Logik lah sikit.tidak ada org penjaga bkn alasan budak tu dibiarkan smpi kurus kering..bergelumang dgn najis..malahan kalo kita tgk kt kg..org ada 8-9 anak sekalipun.hidup susah tetapi keadaan anak xde sampai mcm ni...dibiarkan dlm bilik dgn keadaan fizikal mcm tu..sudah2 la tu nak menafikan dgn apa yg berlaku..
    Masyarakat kita ni bkn bodoh nak percaya dgn entry blog ni yg xmasuk akal.

    ReplyDelete
  25. kalau sayang takkan la sampai biar baju reput kat badan...dah sah terabai...dah baca statement ni pun i masih tak leh percaya...kalau dah miskin sangat takkan baju si ibu sendiri tu tak boleh adjust bg anak tu pakai...atau baju anak dia yg satu tu bagi pakai dulu...tak ke otak si ibu yg sayang konon pada anaknya itu terfikir anaknya kesejukan ke...dan ada ke mata ibunya tak boleh nampak anak dia dah serabai dan persekitaran anaknya tu kotor...sayang ke dengan membiarkannya terus bergelumang kotor.senang cerita faham ke mak dia tu apa itu sayang....bab basic mandikan anak ada buat ker.kerja apa ko busy sangat...rajin overtime konon,lepas tu kutip segala tin lagi takkan nak beli sehelai baju murah pun tak boleh .cakap sayang!anak terbiar sejuk!!!takkan dlm sehari tak boleh bersihkan persekitan anak...2 hari sekali pun tak boleh ker!!!sayng konon!!!!tukang jaga kandang binatang pun boleh juga bersihkan persekitan bintang ternakan supaya ternakan sihat dan terjaga.....takkan anak kandung sendiri di biar terus hidup tanpa kebersihan dan terabai!!!iitu sayang ker!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sayang tu palsu gak...sorry kata ni krg elok tp tak logik dgn alasannya..saya bersetuju dgn pendapat Pat lie.

      Delete
  26. Ape korg dpt dgn salahkn si ibu..? Sedarkn masyarakat?? Btul atau tak, kte semua Xtau.semua ckp pki logik akal masing2 dgn bandingan bj ibu, anak, n adik..aku pernah knal 1family ssh yg ade anak OKU..mmg ssh..si ibu jual kuih je kt dpn rumah je.pon ssh ati anak oku kt dlm rumah tu.ssh yg amat sgt nk dptkn bantuan jkkm.dpt pon sikit.si ayah driver teksi.ssh idup mereka..dan...ade 1ari ade emergency, kne balik kg, Xdpt bwk anak oku ni.adik die yg jg.ble balik rumah bau najis jahanam.adik tgh tido.bygkn dtg polis mase tu.mgkn akn jd kes yg same..hmm..korg Xtau sbb korg Xrase..mase tu si oku 36thn dh, adik die 23thn...jgn senang nk salahkn org..kte Xtau...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf memyampuk...nak tanya oku umo 36thn tu kurus kering mcm mayat idop gak ke...kucing aku pon ddk dlm bilik bersih...kalo budak tu dlm keadaan yg positive dlm pemikiran org mmg la org xkn salahkn mak die...ko nk bekap pon agk2 la .pelikk la

      Delete
    2. sorry mencelah.. lau ape yg awk ckp ni btol, npe pn,lola tak bgi alasan mcm ni bile d tnye ? alasan dye, sbb hidup dye ssh n taktau cmne nak mintax bantuan(bkn sbb ssh nak mintax bntuan k.. tpy TAKTAU) sdgkn, dye bekerja kan ? npe pn.lola tak tnye kwn2 stu tmpt keje cmne cara utk dptkn bntuan ? pn.nora pon tau yg hidup pn.lola ni ssh, npe dye tak tlg crikn cara mintax bantuan ? btw, mcm cite yg awk ckp ni.. awk tak boleh nak smekn situasi cite awk ni ngn ape yg brlaku kt adk firdaus.. sbb, pn.lola takde mention pon yg dye ade emergency case.. juz alasan dye, sibuk bekerja cri rezeki.. dye tak balik umah ke ? menetap kt klia tuh ? smpai tak boleh nak brsihkn bilik utk adk firdaus ? even tak balik 2 3 ary, dye tetap balik kan ? mmg la miskin.. tpy, takkan nak bersihkn bilik pon nak bgi alasan yg dye tuh miskin ? buka fb, boleh pulak main game kan ?? sibuk bekerja ke tuh ?? nak tipu pon, delete dlu pic2 game tuh.. bru org percaye yg dye tuh sibuk bekerja.. adk firdaus sbulan tak mkn.. seorg ibu, 1001 cara dye akn cube cri jalan utk bgi ank dye mkn.. soal pakaian, mmg dah jelas kt mate kite sume prbezaannye.. mak dye ary2 pkai bju yg sme ke ? tak kan ? tudung pon cantik je.. sbb org bgi ke ? klau pon alasan pkaian mak dye tuh sbb org bagi, npe tak boleh bgi sehelai bju yg dye dpt tuh utk adk firdaus ? tak kesah la besar pon bju tuh.. jnji bersih.. nak ckp trlalu miskin, tak boleh jgk.. ade kete n pkai hp siap berselfie.. bkn la nak ckp org miskin tak boleh nak ade sikit hiburan.. tak slh nak ade sikit hiburan tuh.. tpy, bkn ke ank dye dlm keadaan tak mkn n tak trurus ? klau dye fkirkn keadaan ank dye cmtuh, dye takkan lengahkn sesaat pon utk cri jalan pnyelesaian.. ni bile dah trtangkap, bru tak senang ddk.. muncul la cite itu ini yg tak boleh d terime dek akal yg waras.. manusia d beri akal.. sy ase, kite patut gne akal yg waras yg Allah bgi kt kite tu utk cerna setiap alasan yg pn.lola mahupon sesiapa bgi.. insya-Allah kebenaran akn trbentang ngn luas.. jgn amek alasan yg dorg bgi ni 100% tnpe siasat.. sy ase, awk tak ckup pendedahan agy tntg adk firdaus ni.. kalau dorg boleh bgi alasan yg munasabah dgn persoalan sy ni, insya-Allah segalenye boleh selesai.. masyarakat pon takkan pndang serong kt pn.lola.. tpy, lau alasan dorg tetap yg nth ape2, mcm mne masyarakat nak terime ? so, sy hrp sgt pn.lola boleh bgi penjelasan yg munasabah lau mmg btol2 dye tak brsalah.. sume alasan yg ade skrg, sume tak kne ngn situasi.. sy hrp, komen sy ni dpt buka minda awk tuh utk brfikir ye..

      Delete
    3. setuju sangat......

      Delete
    4. agreed...bukan niat kita nakk tuduh siibu...tapi apa yg kita dengar dan kita nampak mcm tak relevan. Especially bila kita tgok si ibu masih boleh berpakaian cantik ..berselfie..main game gna smartphone..tapi anak...speechless..sya still x dpt terima alasan tu...apapun hanya Allah Yang Maha Mengetahui...apa yg penting kita doakan adik Firdaus cpt sembuh..

      Delete
    5. penulis ni pun kroni lola ni...lola n yuya...so loya....anak dia tah2 sama mcm lola gak asyik duk ngn keyboard menulis...

      Delete
    6. kalau sayang...nape biarkan anak kau makan taikkk ?????....lainlah kalau kau pon sama makan taik sekali...baru sayang namanya....

      Delete
    7. Aduhai...punyalah panjang explanation....tp xde pn nk relate hidup susah si lola ni dgn tudung bling2 colour merah tu plak....x mampu beli bju rm5 konon....hello...ko bukak fb...main candy crash mesti ada hp kan..,mesti ada broadband kan...cikai2 pn prepaid...mampu plak beli eh....tolonglah...klu nk tipu pn pandai la sket...keyboard worrior sekelian ni bukan bodoh eh....x rasa bersalah ke post citer2 mcm ni suruh org percaya tipu helah ko ni ehh.....x plak dia nk post pic anak oku dlm keadaan bju reput tu kt fb...takut kot org kutuk...mak bling2 glamer pakai bulu mata palsu mengalahkan che ta....bju anak x mampu beli....walawei......sekian keyboardworrior menulis....

      Delete
    8. Mohon maaf yea. Byk komen yg saya baca kat atas ni nmpk sgt masyarakat kita berfikiran negatif. Terus nak sembur je dgn tutor kata ya tak menyenangkan. Kita jgn pandai cakap lepas je..sb kt sendiri tak berada dalm keadaan mereka. Tolonglah jgn suka nak kutok dan menambahkan lagi fitnah. Satu perkara yg tak baik kita kata pasti dan pasti Allah akan kira tu. Sepatutnya kita berdoa semoga permudahkan,sembuhkan dan temukan dengan ibunya. Bukan nak tambahkan fitnah sedangkan kita sendiri tak tau cerita sebenarnya. Cuba bayangkan fikirkan sekiranya perkara begini atau apa apa sahaja yang akan terjadi pada kita nanti atas sebab kenapa ianya terjadi? Mungkin atas sebab balasan pada kita yang suka nak kutuk org tanpa berfikir panjang. Jgn suka nak kutuk orang nanti pasti diri sendiri akan terkena juga. Tak kecil besar kot kalau musibah nak kena pada kita.
      Malas dah nak type pjg pjg. Drpd nk kutok org elok tutup mulut jer elok bagi apa yg dpt kita bantu untuk kurangkan kesusahan mereka drpd dok mengata dan type words yang menyakitkan hati org jer. Please stop judging,be kind to others. Never thing that you're so good in complaining, gossiping etc. Tambah dosa jer. Kalau kita amalan kita dh cukup bait ker tak tp once kita berkata2 perkara tak baot mcm ni kita pulak.yg dpt dosa. Habis semua pahala bonus kita.

      Delete
  27. Sambungan....adik die gemon giler 120kg, si oku kurus 40kg je..ape korg ingat mak syg adik je? Adik beradik lain ade 3org, semua kerja.ape korg kre adik beradik Xtolong..?? Lain jg anak oku ni..nk letak kt pusat jagaan pon Xsmpi ati..Xciter lg keadaan lps si bapa mati..cukup la..pape pon duit bkn segala2nye.tp dunia arini segala2nye perlukn duit..kte tlg ape yg boleh.jgn salahkn org je..Xle tlg baik diam..serah kpd pihak berwajib..hrp maaf..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul..yg dh sudah tu sudahlah. Bukan nak membela puan lola tp kita betul2 x tahu apa masaalahnya..dia dh menyesal ke apa korang tak.habis2 nak mengutuk dia..lebih baik gi apply ramai2 nak jaga adik oku.ada yg sanggup? Baru betul..tak payah nak kutuk org lebih2 sgt.

      Delete
    2. Aku pun blh bela klu stakat bela mcm anjing'...

      Delete
  28. hai...entah ler sy rase ibu die ni berdendam ngan ayah nyer sbb tu anak jadi mangsa....sbb sy tgk byk budak oku yg hidup dlm keluarga miskin tp ok jer xder la smpi kebuluran......jgn nak tipu la keje kat Klia tu gaji yg murah kakak ipar aku penah kijer sbg cleaner kat sane...mmg la susah tp anak yg 5org tu xder yg xmkn n x skolah...diepun jande...rumah sewa..apelg....tggu je la siasatan setel....bukan nak salahkan ibu tp nak tahu dimane tanggungjwb die smpi bia anak jadi camtu?....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Taw xpe . Org msuk bersamamu tu pon x kurus kering cm firdaus tu...dorg nk nk create story x pikir dulu...kan dah npk kbodohan kt situ...tetibe aku jd geram sesgt

      Delete
    2. Inilah dia...nk tutup aib la konon...kan dh terserlah kebodohan si penulis di atas...maybe apa yg dia tgk tu betul...tp adik ni x didera...tp klu dibiarkan kebuluran, kotor sama la mcm kucing yg duduk dgn adik ni...bukan ke dh sama tahap dgn binatang budak ni ditinggalkan...miskin bukan bermakna pengotor, miskin bukan bermakna jijik.... ni PEMALAS klu umah tu dh xde brg bukan ke lg senang nk kemas... ini semua alasan org yg takut dipersalahkan, org yg nk tlg cover...tp yg pastinya hak adik ni tidak diambilkira... nk buat propa sket....maybe sibuk main candy crush...lupa nk jga anak...lupa nk kasi mkn....nk jd kes kt jepun...sibuk kasi mkn anak dlm game online...anak di rumah mati x mkn.... so pihak berwajib kena la amik tindakan...ini dh di kira pengabaian kanak2 dan oku... klu mak dia ni lepas..for sure sumer org kt luar sana mengamuk....x sabar nk tggu kesudahannya....

      Delete
  29. Pelik dgn insan2 yg duduk membela mdm lola....
    anda x ada perasaan ke?
    Ank yg dinafikn hak dan dilyn lbh buruk drpd haiwan anda x kisah. Tp bersungguh2 pula bckup mdm lola. Pelik.. sngguh pelik.
    klupun mdm lola yg ada fb dan main cndy crush sakan tu orng susah..
    ok fine..
    x blh ke mndikn ank sehari skli?
    bersihkn tmpt tinggal ank?
    Kumpul polestrin dan buang.. x blh?
    Semua tu ada kaitan dgn fktor kesempitan hidup ke??
    Susah nk jg sbb oku?
    Bkn firdaus seorng oku kt dunia ni..
    wpn mngkn nasib oku2 lain jg malang.. tp tdklh seteruk adik ini.

    ReplyDelete
  30. Errr... klu kurus keding cmtu mmg lumrah ke for oku?? Kata sayang kn.. mak dgn anak second tu ok, pastinya yg first mstila ok gak..
    Pasal kebersihan tempat tiggal firdaus pn dah bukti.. klu kata dia x diabaikan, mana mungkin ada polisterin yg hancur... cuba bayangkan berapa banyak polisterin yg dah hancur tu... pas tu rambut plak, klu kata x trabai, nape rambut panjang berjela ke mmg dah design mcm tu..
    apa pun nak dikata terbukti kn budak tu terabai... xpe la... biarla allah yg membalasnya.. kita bkn tau puñ kesulitan yang dikatakannya tu kn...
    xpe... insya allah.. sekiranya benar apa ya g dikata allah akan bagi ganjaran...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rambut tu nak buat style kpop kot..haha..tapi seriously,x pernah lg sy nmpk bdk oku kurus kering mcm tu..tahap kebulur dah tu..dah mcm bdk2 somalia rasanye..tgk dlm umah tu pun,mcm mak nye tu x tggl kat situ..bersepah jgk kat luar..bkn ke mak dia da kawen lain? Xkn hsbnd dia nak tggl kat situ dgn keadaan firdaus cmtu? Kan? X logik..

      Delete
    2. betul...betul...betul.....reason lola stupid nonsense....dia x nk jaga dh, tu yg jd lagu tu...

      Delete
  31. Btl tu..xperlu nk tunding jari jer.klu salah dh kire fitnah.kite pn blm tentu baik

    ReplyDelete
    Replies
    1. sorry mencelah.. lau ape yg awk ckp ni btol, npe pn,lola tak bgi alasan mcm ni bile d tnye ? alasan dye, sbb hidup dye ssh n taktau cmne nak mintax bantuan(bkn sbb ssh nak mintax bntuan k.. tpy TAKTAU) sdgkn, dye bekerja kan ? npe pn.lola tak tnye kwn2 stu tmpt keje cmne cara utk dptkn bntuan ? pn.nora pon tau yg hidup pn.lola ni ssh, npe dye tak tlg crikn cara mintax bantuan ? btw, mcm cite yg awk ckp ni.. awk tak boleh nak smekn situasi cite awk ni ngn ape yg brlaku kt adk firdaus.. sbb, pn.lola takde mention pon yg dye ade emergency case.. juz alasan dye, sibuk bekerja cri rezeki.. dye tak balik umah ke ? menetap kt klia tuh ? smpai tak boleh nak brsihkn bilik utk adk firdaus ? even tak balik 2 3 ary, dye tetap balik kan ? mmg la miskin.. tpy, takkan nak bersihkn bilik pon nak bgi alasan yg dye tuh miskin ? buka fb, boleh pulak main game kan ?? sibuk bekerja ke tuh ?? nak tipu pon, delete dlu pic2 game tuh.. bru org percaye yg dye tuh sibuk bekerja.. adk firdaus sbulan tak mkn.. seorg ibu, 1001 cara dye akn cube cri jalan utk bgi ank dye mkn.. soal pakaian, mmg dah jelas kt mate kite sume prbezaannye.. mak dye ary2 pkai bju yg sme ke ? tak kan ? tudung pon cantik je.. sbb org bgi ke ? klau pon alasan pkaian mak dye tuh sbb org bagi, npe tak boleh bgi sehelai bju yg dye dpt tuh utk adk firdaus ? tak kesah la besar pon bju tuh.. jnji bersih.. nak ckp trlalu miskin, tak boleh jgk.. ade kete n pkai hp siap berselfie.. bkn la nak ckp org miskin tak boleh nak ade sikit hiburan.. tak slh nak ade sikit hiburan tuh.. tpy, bkn ke ank dye dlm keadaan tak mkn n tak trurus ? klau dye fkirkn keadaan ank dye cmtuh, dye takkan lengahkn sesaat pon utk cri jalan pnyelesaian.. ni bile dah trtangkap, bru tak senang ddk.. muncul la cite itu ini yg tak boleh d terime dek akal yg waras.. manusia d beri akal.. sy ase, kite patut gne akal yg waras yg Allah bgi kt kite tu utk cerna setiap alasan yg pn.lola mahupon sesiapa bgi.. insya-Allah kebenaran akn trbentang ngn luas.. jgn amek alasan yg dorg bgi ni 100% tnpe siasat.. sy ase, awk tak ckup pendedahan agy tntg adk firdaus ni.. kalau dorg boleh bgi alasan yg munasabah dgn persoalan sy ni, insya-Allah segalenye boleh selesai.. masyarakat pon takkan pndang serong kt pn.lola.. tpy, lau alasan dorg tetap yg nth ape2, mcm mne masyarakat nak terime ? so, sy hrp sgt pn.lola boleh bgi penjelasan yg munasabah lau mmg btol2 dye tak brsalah.. sume alasan yg ade skrg, sume tak kne ngn situasi.. bkn la nak memfitnah.. but, please kluarkn alasan yg boleh d terime..

      Delete
  32. mungkin kita belum tentu baik. tp dia -lola- dah sah2 jahat.. siapa2 kata yg lola ni x salah, mgkn ada hubungan dengan lola. Bersubahat mungkin, atau jugak yg hasut lola. Lola ni, lebih teruk dari b_b_ , sbb binatang haram ni x sanggup abaikan anaknya.. Encik yg tulis tu, boyfriend lola kot?

    ReplyDelete
  33. X logik lgsung.... Xkan nk bersihkan bilik pun x mampu kot......

    ReplyDelete
  34. Encik yang cakap tu bf puan lola ka? Encik ada akal pkir kalau susah sgt puan lola tu knapa bulu mata palsu pn dia blh beli? Dh tu tdung makeup tak menunjukkn dia org susah.knapa smpai kurus kering anak tu..mcm2 xlogik lah akal ni pkir..dh tu doc pn ckp bdk ni xdiberi makan...apa pn puan lola pkai bulu mata palsu..sorrylah saya xblh tgk muka dia yg hebat berlakon tu

    ReplyDelete
  35. Klau aku dpt datin lola 2 mmg aku jijak kpala dia

    ReplyDelete
  36. sorry mencelah.. sy tak boleh terime alasan yg dorg ni bgi.. hidup dye ssh n taktau cmne nak mintax bantuan(bkn sbb ssh nak mintax bntuan k.. tpy TAKTAU) sdgkn, dye bekerja kan ? npe pn.lola tak tnye kwn2 stu tmpt keje cmne cara utk dptkn bntuan ? pn.nora pon tau yg hidup pn.lola ni ssh, npe dye tak tlg crikn cara mintax bantuan ? alasan pn.lola agy, sibuk bekerja cri rezeki.. dye tak balik umah ke ? menetap kt klia tuh ? smpai tak boleh nak brsihkn bilik utk adk firdaus ? even tak balik 2 3 ary, dye tetap balik kan ? mmg la miskin.. tpy, takkan nak bersihkn bilik pon nak bgi alasan yg dye tuh miskin ? buka fb, boleh pulak main game kan ?? sibuk bekerja ke tuh ?? nak tipu pon, delete dlu pic2 game tuh.. bru org percaye yg dye tuh sibuk bekerja.. adk firdaus sbulan tak mkn.. seorg ibu, 1001 cara dye akn cube cri jalan utk bgi ank dye mkn.. soal pakaian, mmg dah jelas kt mate kite sume prbezaannye.. mak dye ary2 pkai bju yg sme ke ? tak kan ? tudung pon cantik je.. sbb org bgi ke ? klau pon alasan pkaian mak dye tuh sbb org bagi, npe tak boleh bgi sehelai bju yg dye dpt tuh utk adk firdaus ? tak kesah la besar pon bju tuh.. jnji bersih.. nak ckp trlalu miskin, tak boleh jgk.. ade kete n pkai hp siap berselfie.. bkn la nak ckp org miskin tak boleh nak ade sikit hiburan.. tak slh nak ade sikit hiburan tuh.. tpy, bkn ke ank dye dlm keadaan tak mkn n tak trurus ? klau dye fkirkn keadaan ank dye cmtuh, dye takkan lengahkn sesaat pon utk cri jalan pnyelesaian.. ni bile dah trtangkap, bru tak senang ddk.. muncul la cite itu ini yg tak boleh d terime dek akal yg waras.. manusia d beri akal.. sy ase, kite patut gne akal yg waras yg Allah bgi kt kite tu utk cerna setiap alasan yg pn.lola mahupon sesiapa bgi.. insya-Allah kebenaran akn trbentang ngn luas.. jgn amek alasan yg dorg bgi ni 100% tnpe siasat.. kalau dorg boleh bgi alasan yg munasabah dgn persoalan sy ni, insya-Allah segalenye boleh selesai.. masyarakat pon takkan pndang serong kt pn.lola.. tpy, lau alasan dorg tetap yg nth ape2, mcm mne masyarakat nak terime ? so, sy hrp sgt pn.lola boleh bgi penjelasan yg munasabah lau mmg btol2 dye tak brsalah.. sume alasan yg ade skrg, sume tak kne ngn situasi..

    ReplyDelete
  37. Kalau puan lola kena dakwa, rasa2nya Muhammad Kamal Zawar
    pun kena disiasat jugak. mcm meragukan pulak orang ni. Minta maaf ckp lah kan, mcm dia ni scandal jak ngan si -lola-. Muhammad Kamal Zawar, sudah lumrah yg buruk kena keji. yg kau sangat2 bela ni napa? jelas2 mcm ada sebaliknya. bg yg percaya bulat2 apa Muhammad Kamal Zawar tulis kat fb dia tu.. memang kesian lah.. cek iq korang. mgkn 10 ke bawah kot..

    ReplyDelete
  38. alasan x logik lgsung...dah mcm sampah..mmg sngaja abaikan..kalo btul daif sgt mngapa x lapor pd phk berwajib

    ReplyDelete
  39. Statment yg mmg btol2 xmsuk akal,fikir logik la,xkn la msyarakt nk lontarkn fitnah mmbabi buta sdangkn kbenaran dah jelas trlihat kot ,bdak tu d jmpai dlm bilkk yg pnuh najis,dngn hanger tsngkut kat bdan,blik yg pnuh smpah,baju yg reput,koyak rabak,badan kurus umpama mayat reput,rambut pon siap ada taik,tu f kira syg anak ke?xmmpu bli bj,xkn la..logik la skit klau nk karang ayat pon,sdangkn maknya sdiri pkai bj cantik,tdung merah brlabuci bgai,makeup bgai retis,hah!!!sape pon mmg xkn prcaya.xpyh la nk bodohkn masyarakt lain.dan mnjadi 1 dosa jg untuk kau yg mnutup kzaliman n kekejman yg trang2 brlaku.yaallah..mmg aku xdpt trima dngn apa yg dikatakn syg anak. smpai jd mcm mayat.

    ReplyDelete
  40. Lg siap ckap xth mcm mn cara nk dpatkn bntuan,hbis main fb,men candy crush tahu plak,post itu ini tahu plak,bribu frnds kat fb,xkn xpnh nk brtanya kat org,kat tmpat kerja,xkn xpnh ajukan cara nk dptkn bntuan untuk anak,nmpk sngat..mmg dia nk anak dia mati tmpa d lihat bukti pnderaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama mcm kes ibu yg dikurung oleh anak2nya di china..ibu membebankan mrk..jadi mrk kurungkan ibu mrk di rumah..tak bg dia makan..ibu dah kurus kering mcm firdaus..mrk nak ibu mati kebuluran tanpa penderaan dan membunuh..kes ni nampak sama dgn kes firdaus..huh..

      Delete
  41. Plawok.. plawok.. plawok.. nak tipu pon agak2 ar.. aku jadi mak.. aku sggp baju aku reput drpd bj anak aku reputm aku sggp tak makan drpd tgk anak aku kurus kering. Mak cik lola ni mak yg macam mana? Pentingkan diri sendiri. Melawa dlm fb blh plak. Bj anak reput tu tak blh nak beli? Mana dpt duit blh online fb? Dlm fb tu minta je bantuan apa2. Trs org akan bg. Sbb rakyat malaysia ramai yg pihatin...org bodoh je ocaya cerita ni. Nak jaga nama baik konon. Pui!

    ReplyDelete
  42. Dan klau btol2 ssh,xde la pkai kereta bgai,org lain ssh naik bas pon xmmpu,ni siap ada kreta.kuat mnipunya.

    ReplyDelete
  43. Sy x.leh trima pjelsan ni..agak2 nk caver line pn..dh sah sah adk firdaus ni terabai..nk cya cmna g....video yg merekodkn penemuan adk frdaus pn ramai kata kejam yer...
    Cuba nk bersagka baik tp dkt mn baik ye.
    Klu btol la ssh x kn smpai x da pyapu kat umh nk bshkn tmpat adk frdaus dudk2...pnh dgn njis dan bekas polistren yg tlah bekecai..byk la wet nk.bli mkn bgkus kat ank dia..
    Persoalan sy g..x sempat ka nk mandikn ank dan pstikn ank 2 ada dlm keadaan rapi sblm mnglkn umh...ni tdk bju ankya yg sguh lusuh..kcian..bju sndri dan bju ank no2 ok lak
    Kata kja kuat kutip tin kja overtame..smua2 wt utk dri sndri ka bli bulu mata palsu n mekup..sbk kja tp ada lak msa nk on fb,layan game g...x msuk akl lgsug..
    Ni ank mcm bosnia lg..
    Byk peruntukan yg ada..gologn mcm firdaus ni ada btuan khs oku yg dperuntkan sbyk rm300 sblm..
    Dan byk g bntuan khs yg blh dtrma..
    Sdh tgok adk frdaus..dan geram dkt ibu dia puan lolalilalola yg sgup dan tergamak bebuat dmikian..

    ReplyDelete
  44. Yg komen ni mcm dah tgk face to face ja, nk komen biarla berpada, kita tak tahu hal sebenar, just tgk video je

    ReplyDelete
  45. Org ramai xkn suka2 bckap klau bnda xnmpk dpan mata,dan ini bkn satu fitnah,fitnah adalah sesuatu perkara yg d perkatakn tmpa d lihat dngn mata kpala sdiri.tp prkara yg blaku pd remaja oku ni,jelas smua rakyat malaysia dah tngok,siap ada video lg.apakah itu satu lakonan klau kau ckap smua yg maki hamun c tua lola tu satu fitnah!?kau sorng je yg bdoh..prcaya dngn crita yg xmasuk akal.tah2 ada kne mngena ngn lola,

    ReplyDelete
  46. Xpyh tngok face to face pon dah th .tngok dngn bdan bdak tu yg kurus kering pon dah boleh agak brapa lm xmkn.xpyh tngok susuk tbuh,tngok blik yg dia ltak bdak tu pom dah th,xpyh nk backup sngt,sdngkn kau pon kutuk dia hbis kat atas tu,.

    ReplyDelete
    Replies
    1. btl kata awak...kita bkn fitnah dia tp kita komen dgn fikir yg waras dan akal...

      Delete
  47. Alasan paling BODOH...ade akal cube gune...manusia skrg bukan bodoh xtau bezakn mane yg baik dgn yg buruk...aku pun jahat..tp xla sejahat mcm lola aka binatang ni...mmg sibai la...

    ReplyDelete
  48. bukan isu salahkan si ibu tapi the right of the child, siapa yang nak perjuangkan? if the whole jiran tahu pasal adik ni, takkan semua jiran tak tahu kalau ibu tak tahu and tak bagitahu pasal Jabatan Kebajikan dan Masyarakat. Kalau betul ibu tak mampu tak duit sangat, better sarung baju ibu dari baju reput.
    After all this while, satu je yang jelas to my opinion, ibu ni dah give up. totally give up jaga anak dia.
    if anak dia lose several pound due to tak cukup makan it is acceptable tapi sampai macam tu sekali for me is abusive.
    if betul mak dia concern sayang anak dia, sampah polistren dalam bilik takkan xde humanity nak buang. if kita tengok rumah kita kotor as a mother kita akan kemas sebab rumah kita. lgi2 hidup dengan anak-anak. Kalau penat, takkan kumpul kotor macam tu.
    bukan isu daif yg dipersoalkan, ada je orang yang daif rumah kayu nak pijak pun takut tapi still bersih, anak ada sakit tapi still ibu bapa ada rasa kemanusiaan nak jaga.
    All i request is the government perjuangkan hak anak ni. yes he was calling his mother sebab pada dia that was the mother he got to protect him, even in his tiny heart dia tahu dia bebankan mak dia dengan sakit dia but dia tak boleh buat apa2 sebab bukan dia yang minta sakit Cerebral Palsy.
    and lastly how could she left her son ALONE eventhough her son can't even stand, to reach higher than his level and could get to bathroom.

    ReplyDelete
  49. sian.subhanallah...terfikir juga,kalau sampai reput baju adik firdaus,agak2nya dh berapa lama dia terkurung dlm tu... takkan la xde sedikit pun rasa kasih sayang naluri seorg ibu,tgk anak dlm keadaan mcm tu sekali..

    ReplyDelete
  50. Sy paham maksud penulis b sy paham masalah pn lola...berat mata memandang berat lg bahu yg memikul.....kesusahan yg kita ada bkn alasan utk kita biarkan anak bergelumang najis yg mungkin brcampur dgn makanan.....sekurang2nya bilik bersih wpun xde perabot.....kemiskinan bkn satu kesalahan tp kebersihan dlm islam skalipun perlu dijaga...

    ReplyDelete
  51. No...sy xakan share. Hujah ni tak menyejukkan hati saya. Alasan xlojik. Katalah anak oku mmg jenis xkuat makan bdn halus mcmni..biasa kita tgk. TAPI keadaannya terlalu xbileh diterima akal. Baju tu..bilik tu.. rambut..rupa. lainlah kalau mak dia sakit xbangun atau dh berbulan2 tak balik rumah. Hanya Allah yg tahu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yep menutuup aib diri sdgkn terg2 dh dbuka,, xlogik xknla ank x mkn lgsg, itukn tgjwb seorg ibu utk bg mkn anak, biar ibu xckup mkn aslkn ank mkn bukn situasi sbliknya, xpetlu bela nasib si ibu better bg anak dia pf pgsuh dia yg jauh lbh prihatin dri dia.. sush mcmanapn ssorg tu mkn pakai anak ptt djaga & dberi..lainla klu dlihat keadaan ibunya daif jga...wallahualam

      Delete
  52. Aku mlas nk share

    ReplyDelete
  53. tak logik langsung statement ni..
    nampak sgt mcm backup ja..
    konon2 polis nak percaya kata dia..
    dah terhantuk..baru hegeh2..
    tgk cara pun boleh tau..
    org lain kalo xdak duit..anak2 bagi makan pakai dulu..baru org tua..
    ni mesti kes sumbat perut sendiri dulu baru pikir perut anak..
    anak kucing pun org xbuat macam tu la..
    takyah duk simpan taik la..kalo busuk tu busuk jugak..

    ReplyDelete
  54. Masalahnye, kurus adik firdaus tu bkn kurus main2 tau. Kurus kering yg kaww punye. Xkan susah smpai cmtu.. mcm zombi. Mcm org bosnia dlu2. Syg ke klo bia anak dlm najis? Tgl sminggu takkan cmtu. Tu kes tgl x balik2.

    ReplyDelete
  55. Penulis ni ibarat ingin menyorokkan bangkai gajah dgn sehelai daun sireh.. Tutup la.mcm mana pun org ttp tau kat mana bangkai gajah tu..

    ReplyDelete
  56. Lola nak sangat adik firdaus mati.nampak sangat penipuannya..dia malu ada anak OKU.mati hidup semula pun saya tk percaya alasan dia.saya pelik dan ajaib,ada jg manusia back up dia ni!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akupun pikir gitu...dia bukan duduk kat rumah tu pun...katanya menyewa di blok lain..yg umah adik firdaus duduk pun mostly jiran dia negro..nepal..myammar..
      Mmg niat dia nak bg firdaus mati kot..hoh tolongla..x payab bekap sgt..kalau ko seorg yg berperikemanusian ko x gulis status gini la encik..baju 5 hinggitpun x bole beli..ko jgn menipu laaa...dgb x pakai spender..ngesot..makan taik..pikir logik la wei...benda x sungguh org x kata la..
      Ada seorg ni...gi komen kat page mana ntah..ada je kawan lola kot gi pm pm org..pegh tak payah pm la..penat je...apa je jadi x bole nak ubah perspektif org terhadap kekejaman dia. Tak bole diterima dgn pikiran waras tau tak..bukan keyboard worrior ok..tp kalau nak pggil pun..pedulik apa..biarlah!

      Delete
  57. bagi ler duit kt adik tu...ramai dah ni...xpyh sembang lebih...

    ReplyDelete
  58. Gaji kecik sesangat mampu beli kereta?attend dinner grand2 mne dpt duit??sy blm de ank lg,tp sy lg rela xberkereta,xpki makeup mhl2,bju grand2 asalkn dpt bg yg trbaik utk ank..

    ReplyDelete
  59. Mcm datin ja gaya lola tu..gmbar dlm fb tu..bju cantik tuk sndiri dpt beli..bju anak x dpt beli..all this story ate bullshit...x logik lngsung..pikir lah sndiri..

    ReplyDelete
  60. Persoalan sekarang..org bukan pertikaikan kenapa x jaga adik firdaus ni... org pertikaikan kenapa budak tu ditinggalkan dalam keadaan mnyayat hati macam tu... dgn keadaan bilik yg penuh najis...dgn sampah polisterine...mandi pun tak.... baju reput.... bukan besar sangat pun firdaus tu..xkan xde baju langsung..baju adiknye ke...baju puan lola sendiri ke...kalau dia ditinggalkan dlm keadaan elok...org pun boleh faham kenapa dia ditinggalkan sbb pergi bekerja... ini x...ditinggalkan dalam keadaan yg x rupa org..pengemis yg duduk kat tepi kaki jalan pun lagi elok....

    ReplyDelete
  61. Tolong la..x pyh backup sgt..Allah kurniakan akal..kita semua boleh berfikir kan..kalau betullah seorg ibu sygkan anak,xkn dibiarkan anaknye mcm tu..sy x boleh bersangka baik lgsung..astaghfirullahaladzim..rumah tu pun kita boleh nampak kan,bersepah seakan ditinggalkan lama..Ya Allah,jauhkan kami2 semua dr bersikap zalim terhadap keturunan kami..aamiin..

    ReplyDelete
  62. X boleh nak bersangka baik dengan melihat keadaan adik firdaus macamtu. Susah mcam mane pon, tugas ibu adalah membela nasib anak. Bukan tinggalkan mcamtu.

    ReplyDelete
  63. Eiiiiiiiiiii BODOH nyeeeeeeee yg buat cerita panjang lebar tk masuk akal nih.....rase cam nk sepak2 kepale dia...tk logik langsung laaaaaaa

    ReplyDelete
  64. Lola tu bergaya x nak kalah, post kat fb pasal sayang kanak2 oku, tinggalkan adik firdaus dengan keadaan macam tu skali. Cantik perangai kau!

    ReplyDelete
  65. Nak menipu pun agak2 lah wehhhh....ingat org malaysia nih bodoh macam mak budak nihhhh

    ReplyDelete
  66. Aku geram betol dengan writer ni..kau x boleh pk dgn waras ke?

    ReplyDelete
  67. APA PUN SEBAB DAN MASALAH SI LOLA TU...BUKAN LESEN UTK DIA KURUNG BUDAK TU SAMPAI MACAM TU.DAH TAK MAMPU PEGI LA HANTAR RUMAH KEBAJIKAN..NI KAT FB PAKAI TUDUNG UP TO DATE...TAPI MISKIN? Pelikkkkkkkkk

    ReplyDelete
  68. Secara logiknya bercanggah dengan apa yang ada...

    apa-apa pun lola lola la punya cerita yang penting doa untuk adik firdaus.....

    ReplyDelete
  69. sampai biarkan anak makan taik....baiknya mak dia....doktor dah sahkan bdk ni dibiarkan kebulur tak makan...baiknya mak dia...., mmg mak dia susah....tapi ada lagi susah....takkan sanggup tinggal anak mcm tu...cuma logik akal sikit la....kalu imegresen tak jumpa bdk tu camner...

    ReplyDelete
  70. Statement x masuk akal..xkn nk beli makanan rm5 sehari x dpt beli..bukan la nk suruh2 caci si ibu tu...tp agk2 la nk backup pom..cari la statement yg logik sikit..

    ReplyDelete
  71. HARAPAN SAYA ADIK FIRDAUS INI DIJAGA KEBAJIKANNYA OLEH PIHAK JKM... SBB TERANG2 KITE TAHU KEBAJIKANNYA TERJAGA... JGN DIBERI PADA ORG LAIN WLUPUN KEPADA PENJAGA SBLM NI (PN.NOR)... MMG ADA YG PRIHATIN TP BLM TENTU AHLI KELUARGA LAIN BOLEH TERIMA... SAYA TAKOT KITE BEREMOSI SEKETIKA JER.. HARAP2 ADIK FIRDAUS DPT PEMBELAAN SEWAJARNYA DR PIHAK BERWAJIB... DIHARAP KESENGSARAAN ADIK TAKKAN BERULANG DAN KINI BERSINAR KEMBALI SEPERTI SEDIA KALA...

    ReplyDelete
  72. blogger ni ada kaitan dgn lola tu ke? nak backup pun tunjuk bukti yg sahih. polis pun tak habis siasat, ko pulak dah dapat konklusi

    ReplyDelete
  73. Stetment bodoh!!!!!!!!!!xmsok dek akal lngsung!!!!!dh terang lg nk brsuluh!!!!!ktakn lh ank 2 xkuat mkn..ank aq pown xkuat mkn tpi xd r kering mcm mayat hidup!!!!!mmber aq pown miskin r..ad adk OKU jgk!!!!lgr adk beradik rmai..tpi sht jew adk dye yg OKU 2 gmuk lg...aduyaii..xpyh r susah2 nk reka cerita..org xkn caye..org bodoh je yg akan caye..boleh d bandingkn r situasi si ank ngn si ibu..ank xtrurus lnsng..mk komaen lg begaye skan...nauzubillah himinzalik

    ReplyDelete
  74. tak kuasa la aku na share statement smpah cm ni .. buta ke hapa org yang back up ni .. tak didera ? abis yang smpai tinggal tulang tu knp ? ta cukup lg bukti ? sibuk keje konon dkt klia tu kje sbagai ape ? cleaner ? servis tingkap ? kutip smpah ? tp kereta ada , smartfone tok fb , candy crush , gi dinner , make up ad pulak ... itu la kalau pentingkan hiburan sampai anak terabai .. aku ase dah berbulan bulan makcik ni ta balik rumah jenguk anak dkt rumah kalau tak , tak kan langsung ta terurus budak tu ... tak tahu la cm ne dy ley senang2 makan dkt lua sdgkan ank dy kebulur dkt uma .. ta ada hati perot langsung .. lagi satu ayah dy mne ? da mati ke smpai ank dibiarkan cm tu .. tak ad lgsg rasa tanggungjawab ke na jg ank ? sedih ada mk ayh mengalahkan binatang ni .. mmg la budak tu juz tahu panggil mak je sbb ape baby yang kecil pon sebutan pertama yang keluar dr mlt dy pon mak , ibu ,umi dan sbagainya sbb mereka tahu mak tu pelindung tp malang nye adk ni mak bukan jd pelindung tp sebaliknya .. sedih bila dkt malaysia still ada kejadian cm ni ..

    ReplyDelete
  75. jgn igt semua org blh ttipu dgn pjelasan yg x masuk akal ni.. kesempitan hidup??!! sampai anak tu bukan setakat terabai,tp KEBULURAN dan keadaan sgt menyedihkan..terkurung dalam bilik gelap,keadaan kotor baju dah reput.. Ya Allah... anak dah macam mayat hidup..Allah panjangkan usia dia untuk bagi kita tengok n nilai sendiri... si ibu mampu cantik,makeup pakai tudung cantik...kesempitan hidup ke tue?!!! mampu pakai kereta,kesempitan hidup ke tue?!!

    ReplyDelete
  76. Org bangang bodoh je boleh ckp jgn salahkan lola bangang tu...baju 5 ringgit pn xblh beli..abis tu siap tudung bling2 baju dia pkai tu boleh plak beli..mak yg syg ank akan dahulukn ank...biar mak xmkn baju xbgnti asalkn ank ckup kprluannya...ank aku xnk mkn pn dh rsau..

    ReplyDelete
  77. Penjelasan yang boring!! Entah2 penulis ni ahli keluarga puan lola sebab tu la membela sangat!!!

    ReplyDelete
  78. FB 'IMASHIMA LOLA' fb sp ekk...?? Sempt bt status lg, aktif,....smlm update status heran jgk sbb berkesemptn...stiap mslh Ada Jln pnyelesaian...hnya dia n Allah sj yg Thu Apa yg sbnrnya brlku, cm dia sbgai sorg ibu x patut bt bgitu pd ank dia....

    ReplyDelete
  79. Artikel ini langsung tak akan mengubah persepsi saya terhadap ibunya..

    ReplyDelete
  80. Kita doakan sja lah yg terbaik. Cerita sebenar kita tak tau...hanya Allah Taalah sja yg maha mengetahui. So kita doakan yg terbaik utk semua. Aamiin

    ReplyDelete
  81. Pemilik cerita kalau nak back up pun bagi la yg logik sikit.kat umah tu ad air kan? Ke semua dah kene potong? Yg aku paling x faham nape bilik tu kotor? Xleh bersih ke.x duit nak beli baju aku bley trima.tp kurung bilik kotor???aku nak tgk apa mak die nak bg alasan.satu ag klu bercerai pun bukan alasan utk biar anak sampai mcm ni.klu bapa x bertanggungjawab.biar allah yg balas.jgn la lepas n buat anak mcm ni.klu buat salah mengaku.kalau allah buka lagi aib kamu x ke malu wahai ibu............

    ReplyDelete
  82. pecaya atau tak... 'miskin tegar' masih de kat Malaysia.. ramadan da nak dekat, klu pun terpanggil nk mbela c kecil, jaga mulut dan tingkah laku.. biar Dia yg tentukn sape slh dan tentukn hukum hakamnya..ambil ini sbagai pengajaran utk kita semua.. yg cantik tu dtg dari Dia, yg buruk tu dr kita sendiri..

    ReplyDelete
  83. ntah2 xde org tau dia ada anak oku...malu nk mengaku...sbb tu dia x report ke JKM wlpn reason dia bg ~ Tak tahu cara nk report....mustahil!....
    rasanya dia letak adik Firdaus kt situ sorang2...dia dgn husband dan anak lg sorang tu tinggal kt tmpt/rmh lain... aku sbg ibu mmg x blh terima apa pn alasan dia .... cruel!!

    ReplyDelete
  84. Nk komen lbih nnt dicop keyboard warrior. ..tp tgok sndrila...ank mcmtu rupe bezakan pulak ngan ank yg lg sorang tu...mcm x logik plak...dri die sndri wktu kne tahan siap pkai tdung berlayer bgai...ade plak duit..

    ReplyDelete
  85. Apa pon alasan....aku tak boleh terima.puihh tak mampu...hidup susah!!!ko lg susah ke dr kehidupan org yang dlm rancangan bersamamu???pelik malaysia ni...nak tegakkan orng yang salah...memang salah.kita menghukum sesuka hati...tapi,ingat...anak..amanah dr allah..amanah jaga elok2..bukan cam ni...tgklah..pas ni..bnyk kes dera anak..bg stament cam lola...org semua kesian tgk ibu..lepas dan tutup cerita...

    ReplyDelete
  86. kalau sayang xde la biar ank dalam bilik yg kotor cam tu?? memang xde kesan dera pada badan tp pada mental budak tu?? xsemestinya dera mesti nampak pada badan..

    ReplyDelete
  87. ni laa artikel paling bodoh pernah aku baca.. hang fikir laa, anak dia kurus kering tinggal tulang, tak cukup makan.. mak dia sihat wallafiat je.. tak de tanda kebuluran.. kalau aku jumpa pompuan ni memang aku ludah laa kat muka dia.. mak dia ni manusia yang berhati binatang!!

    ReplyDelete
  88. Yup btol tu...se busy mne pon si ibu mmtu mncri duit utk mnampung. Walau apa pun trjd ...jgn sesekali tgglkn ank yg kurang upye itu..then tgok fb mak dye..wahhh cntikk n blink2 pkaian dye ..adkah ini msok akal utk tidak beli segala kperluan ank...?? ...biar laa kite sama2 doa utk si ank itu smoga dpt smbuh n sihat walafiat...

    ReplyDelete
  89. Seorang ibu tak kan biar anak nya berkeadaan sebegitu teruk. Susah macam mana pun anak diutamakan. Ni kan pula anak syurga begini. Syg ke namanya. Klu syg dia xkan biarkan ank dlm keadaan macam ni. Fizikal mng kt tak dera. Mental mcm mana pula. Anak ni oku. Mng r dia panggil mak je.tu je yg dia kenal.. Sebelum tulis fikir dulu. Rasanya si ibu tak bodoh utk fikir yg tbaik utk anak. Baju pun tgok cantik siap make-up bagaikan..tak kan anak pakai baju reput.

    ReplyDelete
  90. dh tipu tu tipu lah jugak.... x payahlah nk memanjangkan cerita konon.... puihhhh... dasar ibu yg talam dua muka.... =_=

    ReplyDelete
  91. Penjelasan yang tak membantu.cuba mengakkan benang yang basah.dari fb kita boleh tengok lifestyle mak dia mcm mana.candy crush kot...sekurang2nya bagi la budak tu mandi.potong rambut dia mcm dia buat anak yg sorang lagi.tak payah bodohkan orang lain.kalau daif sgt mak dia pun baju koyak rabak gak aku rasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penjelasan penulis blog neh seakan2 terpedaya dgn cerita rekaan kesusahan.. X sangka ada orng percaya tahap kesusahan mak x berperikemanusiaan ini.. Mohon jgn jdk bodoh wahai penulis blog...

      Delete
  92. Penjelasan tak masuk akal. Mak sikit punya melaram dan khabar dari rakan rakan sekerja pun ligat semacam.

    ReplyDelete
  93. Apa yg ditulis di sini sngt tak selari ngan 'kesusahan' yg dipamerkan di facebook lola neh.. Cukuplah nak menipu... Keadaan anak die yg sngt daif kesian... Ngan keadaan maknya yg bertudung fareeda bertingkat. Mekap tebal sealam.. Tudung liplap.. Berkerata lg.. So mana yg susah smpi anak jdk sebegitu????

    ReplyDelete
  94. Betul ke dlm fb tu mak die nie....aku confius nie..

    ReplyDelete
  95. assalamualaikum.saya pembaca dari negeri jiran.pertama sekali saya melihat tajuk,saya berharap sangat ada penjelesan sebenar.setelah membaca "statement" diberikan,saya amat kecewa sekali.tidak ada satu perkataan pun dapat meyakinkan kepada saya.ini hanya satu helah untuk melepaskan si ibu.

    ReplyDelete
  96. Alasan! Beli baju Rm5 pun mmg tk blh sebab tk mampu? Tapi ada kereta kan? Ada smart phone kn utk update gambar dan status di fb?? Alasan!

    ReplyDelete
  97. Dunia akan lebih baik kalau ramai org yang membantu dari mengkeji. Mungkin tak jadi macam ni kalau ada org yang membantu ibunya mendapat nasihat yang betul sebelum ini. Kita pun patut malu bila kejadian mcm ni berlaku di negara kita yang. Kita pun ada tangung jawab sebagai masyarakat. Yang salah dah memang bersalah tu betul. Tapi anak ni ada bapa. Mana tangung jawab seorg bapa? Ada jiran dan masyarakat sekeliling. Semoga kejadian ini jadi pengajaran intuk kita supaya menjadi masyarakat yang membantu dan lebih perihatin.

    ReplyDelete
  98. Siapa kamal zawar ni? Dah ken bayar ke dgn puan lola. Please la.. baju anak x mampu beli.. baju dia camne? Kutip tin and jual satu alternative baik utk sara hidup. X salah and x jijik pun. Tapi duit jual tin pun x boleh beli baju rm5 ke utk anak? And paling x boleh dimaafkan biar anak duduk dlm bilik mcm tu. Balik keje x boleh ke uruskan bilik tu. Fine, mmg anak mcm tu akan membuang merata tp kau xda mase ke nak cucikan. Xda air ke kat rmh tu? Then ko pegi keje x mandi ke. Sudah la lola. Perbuatan kau sedikit sebanyak mengguris hati ibu2 bapa2 yg ada anak oku. Mcm la anak oku x layak dipelihara dgn baik.. sudah lah. X payah nak tegangkan benang yg basah. Masih ada masa utk betulkan keadaan. Ada otak fikir.

    ReplyDelete
  99. Tak payah nak menipu lah wahai penulis...

    ReplyDelete
  100. jgn harap aku nk percaya hah..

    ReplyDelete
  101. Baik Penulis ni tengok Crita BERSAMAMU sebelum create crita macam ni, baru dia taw kewarasan ibubapa menjaga anak2 & anak2 nya pon xda kurus kering macam bdk OKU ni

    ReplyDelete
  102. OK, kalau bilang anak tidak ada pakaian baru, tiada pelajaran, tiada TV, tiada mainan itu boleh dikatakan tidak mampu, hidup susah. Tapi kalau biar tu anak kelaparan sampai macam adik Muhamad Firdaus, itu tiada alasan lain. Itu memang kejam.

    ReplyDelete
  103. Mmg xlogik alasan mak dia..masa aku kcl dulu aku 4 bradik ayah dh mnggl.mak aku keje kilang yg gaji rm80sbln.kami xpn dibiar kbulur...
    Ckp mkn.to mak aku xde la bbaju cntik,makeup bagai..

    ReplyDelete
  104. xkn la xda jiran yg sdekahkn bju utk adik tue.. ?? alasn xtw nk mntk kbajikan mmg trsgt bngang! nk selfie pndai.. make up pndai.. main cndy crush pndai ..??? mntk kbjikan plak yg x pndai.. agk2 la nk bg alasan pn.. jgn bodo sgt..

    ReplyDelete
  105. sudah2..la tu.. kita tak tahu apa yg tersurat apa yg tersirat hanya allah maha tahu..

    ReplyDelete
  106. Setuju 100% dengan masyarakat yang melontarkan pandangan masing masing. Siapa yang nak membuat fitnah dan mendapat dosa yang free atas dunia ni? Cerita si ibu adik firdaus bukan senang senang nak dimaafkan. Tengok sendirilah keadaan persekitaran bilik? Dengan keadaan adik firdaus macam tu? Itu pun masih dikatakan lagi si ibunya masih memberi kasih sayang? Ibu 10 anak sekalipun kalau ada sifat ibu mithali, makan pakai terjaga walaupun makan dikutip di corong corong jalan dan pakaian diambil di tepi sampah yang dibuang oleh masyarakat. Dari puan nora jaga dalam kondisi yang baik terus puan nora berpindah, kondisi adik firdaus bertukar. Tak perlu nak memujuk hati masyarakat atas alasan untuk membuat tohmahan mahupun membuat dosa atas memfitnah. Biar pihak atasan atau guaman yang memberi kata akhir pada si ibu adik firdaus.

    ReplyDelete
  107. ckp kat en Kamal tu.... apa kes taik serumah... miskin ..susah bukan mesti kene jadi pengotor.. kami 10 beradik dulu pun xsenang... tapi kebersihan amat mak abah kami utamakan... solat.. puasa... susah mmg buat cara susah....... dia tinggal unit lain dengan suami baru n anak satu lagi?... it is still..HE WAS NEGLECTED!

    ReplyDelete
  108. Miskin tp ada akaun facebook kira ok la tu... asalan x logik lansung...

    ReplyDelete
  109. xmasuk akal langsung entry si penulis jgn cuba menegakkan benang yg basah buruk padahnya...aku baca dr tadi geleng kepala dgn kenyataan ko nak bela mak firdaus tu pun agak2 lah org syg anak bukan mcm tu caranya ada yg lg susah dr dia anak sempurna pakaian mkn etc wlupun mak terpaksa ikat perut baju xselalu bertukar ha tu baru betul mak syg anak fhm?ko dh boleh delete entry ko ni sebelum ramai lg ng sepatah dua kata yg rata2 pelik dgn apa yg ko cuba sampaikan ...ok

    ReplyDelete
  110. saya baca sampai habis, ingatkan ada pendedahan yang lebih logik penulis ni nak sampaikan. tapi sayang, pendedahan yg tak masuk akal. kalau tak mampu baju RM5 nak bagi anak dia pakai, takkan makan pun tak mampu? roti sebungkus baru 7 kupang.

    bilik kotor, anak makan taik sendiri, rambut kusut macam tu apa cita. kalau nak bersihkan tak kena duit pun, cuma perlu korbankan masa jaaa. Pendedahan penulis ni macam nak suruh masyarakat sokong, penarikan balik pendakwaan ke atas Lola tuuu.

    ReplyDelete
  111. Assalam,, sebaik2 ibu dia x akan membiarkan anak mereka dlm kesusahan. Yes dia ibu yg bekerja keras tapi untuk diri sendiri. Manusia boleh menilai dari sudut berbeza. Kalau pihak penguatkuasa tak serbu apa jadi dengan adik ni nanti.. Allah telah memberi petunjuk . Sebelum cakap fikir dahulu!

    ReplyDelete
  112. Sy ibu tunggal 4 org anak..sekolah dr darjah 1- ting 1..pendapatan hanya rm1200..rumah sewa..bekas suami x beri nafkah..tp anak2 sy semua nersekolah, cukup makan, x de pakai baju koyak rabak...sebagai ibu sy x boleh terima alasan semua tu..semua tu hanya pembohong..emak law bergaya tp x mapu nk bg anak baju yg elok...terusla menipu selagi boleh...

    ReplyDelete
  113. persoalannya...kenapa anaknya dibiarkan sebegitu rupa..ssh mcmana pun, x kan dibiarkan anak hidup dgn pakaian dan tempat mcm tu...alasan yg x boleh diterima...sedangkan dia dan ank sorg lg elok je pemakaianya...hanya Allah Yang Maha Mengetahui cerita disebaliknya..

    ReplyDelete
  114. mak dia tau..if pukul mesti ader kesan so nampak lar bukti...mcm bekas suami kakak saya...dia tak pukul tapi dia main psiko...dia baik bawak jalan pi pedu tapi ader motif lain...dia nak duit if tak bagi,dia tinggal kan kak saya kat pedu dok sorang2...pastu cover kata kak saya ikut jantan lain...

    skg org nak buat jenayah,dah tak pakai pukul2 dah...tu cara lama...mak dia akal panjang,boleh berfacebook even sakit dan ader anak hyper..mcm2 alasan nak cover...
    kalau betul sakit...mak dia terbaring nak makan tak boleh ...tu baru sakit...nih boleh jalan,badan pun elok...

    ReplyDelete
  115. ALLAH SAYANGKN ADIK FIRDAUS .. WALAUPUN KURUSKERING, DLM KEADAAN DIKELILINGI NAJIS, ALLAH PANJANGKAN NYAWANYA .. SUBHANAALLAH .. BESAR KUASAMU YA ALLAH .. SEMOGA KITA AMBIL IKTIBAR DRPD APA YG TELAH BERLAKU ..

    ReplyDelete
  116. Cik penulis sila ke akaun pn.lola....pastu buat kajian skit....tima kasih....

    ReplyDelete
  117. Penulis tak payah nak jadi buta hati la wey..kalau lola tak mampu sekali pun xkan tak mampu nak ganti baju anak..sediakan bilik yang bersih.binatang peliharaan pun kite sediakan tempat tinggal yang bagus.tak perlu nak bck up sgt lah.jangan ingat orang lain bodoh..kami pengkritik bukan buat tuduhan tak berasas..doctor sendiri cakap firdaus kebuluran hampir berbulan tak makan.mak jenis apa mcm ni.lipstik boleh beli.makan anak pun tak mampu? Choiiiii

    ReplyDelete
  118. Salam..kita mmg xtau cite yg sbnr..tp kita leh pikir mana logik ngn tak..masa dijumpai siap ada bekas najis kt tepi mulut..kering mcm mayat..xpyh pikir byk2..pikir logik je..xkan tinggal pegi keje smpi baju mereput..besepah2 ngn najis..tah2 budak tu dh bmingu2 xmkn..bg mkn sekali sekala..ishh..mmg sapa2 pn xpat pikir la tgk keadaan dia..mak jenis ape dia ni..? Jaga ahli syurga ni..bukan calang2..Tuhan je la yg mengetahui...doakan yg terbaik utk adik ni...Amin...

    ReplyDelete
  119. yang dok kutuk tak berhenti-henti ni ade ke gi melawat budak oku dan budak hyperactive tu? Ataupun gi melawat rumah mereka tinggal? Ataupun selidik latarbelakang pn. Lola dari segi pendidikan, latarbelakang agama, perceraian dsb. Lagi bagus ada tak yang gi melawat si ibu kat IPD dimana dia ditahan. Kalau setakat depan smartphone ataupun laptop dok keluarkan kata-kata kesat, cadb*** pun boleh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg ini sye tersgt setuju. bukan nak membela sesiapa..tapi itulah kita manusia....

      Delete
  120. Huh !mmg sy nk jgk bersangka baik..fhm org hidup susah...tp masalahnya x logik langsung..mcmn anak boleh tggl tulang,rambut panjang..baju reput..weiii bkn sehari dua baju mereput weiii...fikir la skit ..mak dia cantik kemain..xkn nk mandikan anak xder masa langsung...klu ibu yg sygkan anak ..dia akn dulukan ank dulu.baru diri dia..ni x ni..

    ReplyDelete
  121. Sorry..still tak faham. Sakit ke...sibuk sangat nk cari duit...ada anak lain kena tanggung tapi kebajikan anak yg satu tu kenapa begitu daif skali. Kata cari duit nak sara hidup...baju anak sehelai tak boleh beli ke..jika tak beli pun takkan takde baju lain jadi gantian.

    nak mintak simpati pun agak2 laa. Gambar mak dia sikit punya cun kat FB. what ever lah....but still mak dia bersalah sebab aniaya anak, kurus kering tak makan...bergelumang dengan najis sendiri.

    ReplyDelete
  122. yg sebenar2 nya Allah tu nk tunjuk...tgkla lain yg nk ambush lain yg dorg jmp kan...fikirla wahai lola..

    ReplyDelete
  123. Saya rasa penulis ni gila.....

    ReplyDelete
  124. MasyaAllah. Allahuakhbar....Alhamdulillah. Istighfar saudara saudari sekalian. Allah ada. Allah depan kita, belakang kita, kiri dan kanan kita. Allah hadiah sedikit iman akal dan ehsan dlm diri kita. tapi kita berlagak menggunakannya dengan baik. Saya tak berhujah tentang logik ke tak logik ke. aSlah si ibu ke atau tidak. Tapi, kita ni manusia. Anda semua manusia. Cukup2lah memberi komen yang berbaur kemarahan. Sesungguhnya, Syaitan sedang bertepuk tgn dengan kemarahan kita semua. Senyum panjang si syaitan. Cuma ingat satu shj, Allah Maha Mengetahui. Kita hanya manusia yang Alpa dan Ehsan. Kita xde kuasa untuk mengetahui apa yang sebenarnya berlaku. Yang hanya kita tahu melalui pandangan mata dan pandangan logik akal masing-masing. Nak mencari kebenaran bkn bengan sifat kemarahan. MasyaAllah, hebat kalian.

    ReplyDelete
  125. si ibu kan maen selfie bermekap brtudung cntik mustahil bju anak xmampu lg nk beli.puii

    ReplyDelete
  126. As salam... mgkin pd ketika dulu adik firdaus di sygi... tp dek di arus sikap n keiginn si ibu , adik firdaus dipandang sbgai beban btmbah plak dgn ketiadaan pgasuhnye..., tp alasan yg en bg ni, secara lojik akal yg dipndang oleh masyarakat termasuk saya tidak seperti itu, saya juga ibu, dari pndangn mata , ibu adik firdaus org yg cntik n bgaya...tp knp dibiarkan anknya dlm keadaan yg kotor..semiskinan mana pun kita , seburuk mana pn rumahnya, x salahkan bersih kn bilik tmpat tgl adik tu, .... ape yg dikata oleh fyra ahmad n pgomen ade betulnye... sbb yg ditulis tidak sama dgn pndangan mata kita terhadap adik fidaus......

    ReplyDelete
  127. tipu tipu tipu...

    ReplyDelete
  128. Kadang2 apa yg kita lihat dan dengar tak sama apa yg dilalui....perkara dah berlaku, sekadar kata2 tak puas hati takkan membantu apa2...ringankan tangan dan hulurkan bantuan itu adalah.lebih baik dan meringankan setiap beban.yg ditanggung...

    ReplyDelete
  129. aku ade kakak oku. mkn pkai mnd sume org lain kne uruskan. kakak aku yg oku tu ade penyakit sawan lg tau. mse kakak aku kecik (5-15 thn) suke keluar dr umah. pantang pintu dibukak. die akan belari pergi mne die suke. kami ade 9 adk brdk. hidup mmg ssh. ayah hanye ade motor saje. tp tu sumr bkn alasan. klau mak dpt duit lebih.. bnde petame die pikir, anak die yg oku. die akan beli nestum pampers baju. anak2 yg lain terabai pon xpe. sbb yg lain ade akal dan otak. klau akk aku xnk mkn, mak aku org petame yg risau ttg kesihatan akk aku. abg aku yg petame x hbs sekolah. sbb nk tlg fmly. cerite encik kamal nie lgsg x munasabah. xde logik. sbb mak mane yg akan abaikan anak die yg x sihat??? sedangkan ko demam panas teruk pon mak ko sua kan bubur untuk ko. kalau pn lola nie miskin tahap gaban. logik ke mekap dekat muke tu. mse dlu mak aku xde mekap.. brg kemas. tv pon tv itam putih je. mak aku kne sara 9 anak. anak yg oku tu sihat je. nak seribu daya. xnak seribu dalih. stupid!

    ReplyDelete
  130. funny la miskin cakap tapi sempat juga update facebook main candy crush baju cantik2 dis is all busit

    ReplyDelete
  131. mmg la firdaus tak pernah didera dan takde sikit calar pun.. tapi sebenarnya ibunya dah deranya secara fizikal terang terangan dengan tak memberi anaknya makan, tak pernah mandikan anaknya sampai rambut panjg kejung dengan baju reput. mmg alasan diatas 100% tak logik.. kalo benarlah si ibu susah yg amat sepatutnya ko cuba sedaya upaya utk cari saluran mintak bantuan. takkan tak boleh luangkan masa sejam dua pergi bertanya dengan rakan sekerja kat KLIA tu saluran utk bantuan. pada hemat aku, memandangkan kesusahan yg teruk tambahan pula ada anak OKU yg membebankan ibunya kurung anaknya kat bilik yg bernajis tu dengan harapan anaknya mati secara perlahan2..nauzubillah..ramai lagi org yg berkahwin nakkan zuriat...jgn salahkan masyarakat, jangan salahkan pemimpin jgn salahkan sape2 sebab kami TAK TAHU! si Ibu yg bersalah sbb tak pernah BERUSAHA utk meminta BANTUAN!

    ReplyDelete
  132. para2 cia..Fbi..ahlinujum d sini.. apa kata kamu buat siasatan p sana.. pastu buat laporan kat sini.. sya pn nak tau juga.. penjaga oku n also.. buat masyarakat skeliling .. kita..anda smua juga harus peka .. pngajaran.. kalau npk oku.. org miskin hulur2 la bantuan.. jangan membela sambil memaki d ruang comment saja , kalau d dunia sbnr npk oku/org miskin..buat2 taktau..

    ReplyDelete
  133. Apa2 pon kita doakan yg terbaik untuk dia dan keluarganya...

    ReplyDelete
  134. Penulis ni nak menagih simpati masyarakat je supaya kite kesian kat mak Firdaus ni. Tp plz la..apa yang kite lihat sewaktu pihak berkuasa jumpa adik Firdaus ni dengan akaun FB mak dia yg bergaya sakan mmg tak selarila cerite dia. Salah ke dia sebagai ibu mengaku je salah sb semua orang mmg xperfect pun. Ni buat ceriter macam ni lagi orang sakit hati lagi ramai akan maki-maki dan dapat dosa free. Penulis ni saya ibarat cuba menyimpah minyak kedalam api. Pttnye xperlula nak ade artikel ni better kite tunggu siasatan polis lg bagus.

    ReplyDelete
  135. tak logik lh.. tudung c ibu sy tgok bukan murah tu. siap bekrta lg. ada lg pgi makan malam mcm kat hotel jer. klu dia sayangkn anak dia. dia x kn makan tmpt² tu bek p beli nasi bungkus mkn sma anak² kat rumah. tp sy dah puluh tahun hidup d sabah. ramai org yg miskin x pena npk anakNya kurus kering mcm tu. ada lg yg rumah yg tggu masa roboh tp anak² sihat. alasan smua tu x buli pakai bah.. klu org sabah bilang.

    ReplyDelete
  136. citt! poOO..
    ini penulis mau kasi tau dia baik juga..
    serupa masuk itu bakul.. sendri juga yangkat.. puii!

    ReplyDelete
  137. tak payah nak berlagak baik sgt..rm5 tak dapat beli baju?ada pulak duit untuk beli prepaid,telefon dan berintenet?sedangkan pihak hospital kata dah berbulan adik firdaus ditinggalkan dalam rumah itu..itupun nasib baik pihak berwajib jumpa adik firdaus.kalau tak sampai bile die berada disitu?memang mak firdaus tu tak dera fizikal tapi die dera mental dan perasaan adik firdaus.

    ReplyDelete
  138. eleh yg komen kate itu ini boleh x kene dekt btang hidung sendri...perlu ker korang nak kutuk2 klu aser bagus sgt korang amek lah bela klu sanggup mmhh mne gambar pn lola ni bermekap cer tunjuk sikit klu gambar yg memelok tuh gambar pn nora penjaga die dulu...dari korangasyik nak sebarkan aib org mcm ni ingat bgus ker perbuatan korang

    ReplyDelete
  139. xmasuk akal langsung ...... tipu la klu xmampu beli ... stahu sy rakyat malysia ni dermawan... klu xmampu beli amik lah yg org2 sedekah tu ... klu tak pon minta bantuan kat negara malaysia ni .... mustahil sgat kata miskin tu... tgok adik dia comey2 je lawak2 je pakaian ... tipu tipu tipu

    ReplyDelete
  140. saye ade kawan yg ade kakak oku.. skan da arwah.. mak dorang pon ibu tunggal dan xde lah kaye mane.. rilek je jage anak.. xde kurus kering ponn.. mak die yang kurus kering pasal bekorban untuk anak.. tu yang sepatotnye.. moms will do anything to their child.. ko dah tebalik lak kak lola oii.. yeah, we dont know the real situation but we have eyes, ears sis.. kalo kurus sebab sakit nape xbawak pegi hospital? govt hosp bape sen sangat and share kat fb ko kak mintak bantuan if nak pakai duit.. malaysian r most kind hearted peoples okee.. ko akan dapat bantuan tu.. seriouslyy.. fb buat tayang muka die jerr.. wallahu'alam :)

    ReplyDelete
  141. Bismillahhirrahmannirrahim...untuk penulis di atas,
    maaf, bkn nk mngajak rakyat menambah dosa, tp ni suara hati saya. kenyataan dibuat oleh pnulis mngatakn kerja KLIA gaji mmg amat sedikit. Bg sy, jika si ibu berakal, btul2 syg n nk jaga anknye, xperlu kerja cmpai ke sana.ckuplah kerja dekat2 kwsan prumahan. jaga 7e kew, kedai runcit kew, kedai henpon kew, untung2 dpt la jgk rm800++..jimat myk kereta semua dr nk pergi KLIA..jika kita sygkn sesuatu, kite akn lebihkn anak berbanding dri sndri, biarlah ank yg mkn dr kita yg mkn, biarlah ank pki cntik2,ibu xberganti baju pn xpe, biarlah ank wangi,ibu busuk pn xape..
    Sy mungkin belum berkahwin n ade ank lg, tp keadaan sy juga pernah susah n sy melihat ayh sy dahulu berhempas pulas mencri rezeki, dgn gaji rm700 shj, mmbesarkn kami 4 beradik,.dgn adik ketiga sy sakit hmpir lumpuh, ayh sy cri inisiatif di hspital krajaan utk menampung ubt2 adik sy. mmg sy lihat pkaian ayh n ibu jarang berganti, jika ade pn hari raya shj, sbb ayh sy dpt la sdikit bonus raye mase tu.bg ibu bpa sy, biarlah mreka bsusah pyah tp yg pnting kperluan, kesihatan, pembelajaran ank2 tidak terabai.
    igt, rezki yg halal, even sedikit shj, akn mencukupi, inshaaAllah.

    ReplyDelete